Jeg har lige læst "en karrusel ved navn benægtelse" og det er slående at der er skrevet en bog, der lige så godt kunne have været om mig. Mig som provokatøren. Mig, som hustru til én der benægter at have er problem.
Jeg er voksent barn af alkoholiker, og har arbejdet i mange år med følgene af det. Og jeg har også vist at min mand kom fra en dysfunktionel familie med en far der drak. Vi har gået i terapi, hvor emnet alkohol har været på banen utallige gange. Alligevel er det først da jeg læser denne bog at det virkelig går op for mig at min mand er alkoholiker, og jeg er medafhængig.
Selvom jeg har læst, og fået af vide, indtil flere steder fra, at alkolisme ikke har noget at gøre med hvor ofte eller hvormeget man drikker, men adfærden bag. Så synes jeg stadig at møde flere steder, at hvis man i viljens navn kan lade være at drikke i f.eks. en måned, så er man ikke alkoholiker. Jeg ved nu at det ikke er sandt, og det styrker mig. Men jeg synes vitterlig at det er problematisk at det deffineres så forskelligt. Jeg kan jo se nu at lige netop disse udsagn har været med til at fastholde mig i min rolle, for så måtte det jo være mig det var galt med, ikk!?
Min mand drikker meget lidt, ift de andre beretninger jeg har læst. Han drikker 2-3 øl hvis han været ude og spille fodbold. Han drikker måske 1-2 øl om ugen herhjemme. Men til fester har han virkelig svært ved ikke at drikke sig fuld. Dvs jeg siger han var fuld, og han siger han ikke var. Sådan en aften hvor han synes han holder igen, drikker han måske 10 genstande. Og ofte er det jo ikke mere end nogen af de andre gæster. Der er også få gange hvor han kun drikker et par øl til en fest, men det er bare det at jeg vil ønske at han på forhånd vil sige mig om han vil drikke. Det vil han ikke. Han siger det er mig der har et problem så det må jeg selv arbejde med.
Jeg er dybt frustreret og mega angst. Jeg har brug for støtte i det her, (jeg har allerede en god terapeut, som har erfaring med netop dette) men jeg er angst for at andre kun vil se min medafhængighed, og ikke se hans part. Jeg er hundeangst for (igen) at det kommer til at lyde som om at det er mig der er mig der bringer spøgelser ind i mit ægteskab pga min opvækst. Det er det også, men det er ikke kun det.
Vil jeg blive mødt i en af disse grupper for medafhængige? Er der mon flere som mig, der har en mand der er alkoholiker, men drikker meget sjældent? Hvor kan jeg gå hen?

Re: Hvor skal jeg gå hen?
09 Oct, 2017 10:43
Tak for din henvendelsesmiling smiley
Du beskriver, hvordan alkohol forstyrrer din og din mands relation til hinanden.
Du ønsker, han skal være tydelig overfor dig på forhånd med hans alkoholindtag til fester, hvilket han afviser. Ligeledes har I heller ikke den samme oplevelse af, hvor beruset han har været.
Jeg kan læse, at I begge er vokset op i hjem, hvor der er blevet drukket for meget alkohol. Det påvirker et barn at leve i en uforudsigelig verden, hvor virkeligheden fordrejes. Du har arbejdet med den del og I har gået i terapi sammen. Godt gået!
Dog er du dybt frustreret i din nuværende situation og du efterspørger, hvor du kan gå hen.
Jeg ved ikke nok om din mand og hans alkoholmønster for at kunne udtale mig om den del. Men jeg kan læse, at det påvirker jeres forhold til hinanden. Kunne han have lyst til at se på den del sammen med dig, hvor I blev endnu mere tydelige på egne og hinandens grænser?
Der er gratis alkoholbehandling i alle kommuner, hvor I kan søge råd og vejledning. Flere steder har de også tilbud til pårørende og voksne, der er opvokset i alkoholmisbrug. Måske et gruppeforløb hvor du kan blive mødt af andre med samme bekymringer, frustrationer, besværligheder i voksenlivet mm.
Du er også meget velkommen til at ringe til Alkolinjen på 80 200 500, hvor du kan tale med en rådgiver.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre.
De bedste hilsner, Louise