Hej jeg er kvinde der har levet sammen med en alkoholiker i 23 år, har været gift med ham i 21 år, er så nu blevet skilt, vi har to børn sammen, søn på 22 år og en datter på 17 1/2 år, jeg er flyttet fra ham fra 01-09-2017, og taget datteren med, har været på BUC i Risskov syv til otte gange, for at få hjælp tilhende og har så fået at vide hun har omsorgssvigt, og det har jo noget at gøre med at hun er vokset op med en far som alkoholiker, jeg har heller ikke holdt mig tilbage når vi havde sammenkomster, men har nu i snart tre måneder, ikke rørt noget som helst alkohol på grund af min datter, hun skal videre i livet og det hjælper jeg hende med 150% fordi jeg ikke drikker, men hvad gør man med en far der drikker og min datter er urolig over hvad der sker for hendes far, når han ikke vil have noget hjælp, så aner ikke hvad jeg skal gøre, men har ikke fortrudt det et sekund??

Re: aner ikke hvad jeg skal gøre?
14 Oct, 2017 12:55
Tak for din henvendelse.
Det lyder til, at alkohol har fyldt meget i jeres hjem igennem mange år, og som jeres datter nu reagerer på og får hjælp til.
Du er flyttet og har ikke rørt alkohol siden, godt gået! -Både for dig og børnene.
Du spørger til, hvad man gør med en far, der drikker? Og du skriver, din datter bliver urolig, når han ikke vil have hjælp.
Jeg bliver nysgerrig på, om I nogensinde har haft kontakt med alkoholbehandlingen i jeres kommune? Måske kunne i sammen som familie møde op til råd og vejledning og høre om deres tilbud, både til den drikkende og de pårørende?
Du nævner selv Risskov, kommer i fra Aarhus? Så har de et gratis tilbud til børn og unge, der er opvokset i hjem med misbrug af stoffer og/eller alkohol. Tilbuddet hedder BRUS og du kan kontakte Center for alkoholbehandling i Aarhus. TUBA er ligeledes et tilbud for børn og unge, de har også en afdeling i Aarhus.
Din datter kan ikke få sin far til at stoppe med at drikke. Det er hans eget ansvar. Vil hun have lyst til at snakke med nogen om det og få redskaber til at passe på sig selv?
Dejligt du er der for hende, vil hjælpe hende og ikke mindst skærmer hende fra alkohol i jeres hjem. Skriv endelig tilbage, hvis du har yderligere spørgsmål.
De bedste hilsner Louise
Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 14/10/2017 13:04 af Louise rådgiver.