Velkommen! Log ind Lav ny profil

Min kone drikker

Indsendt af Mig fra jylland
Mig fra jylland
Min kone drikker
10 Nov, 2017 13:38
Hej
Jeg vil gerne lige høre, om det jeg har planlagt at gøre er det rigtige, eller i har nogen gode råd.
Jeg har en kone på 61 år, vi har været sammen i 25 år, hun er sød humoristisk og vellidt hos andre.
Hun er dygtig og kreativ, men hun syntes det ikke altid selv.

Vores ægteskab er de sidste år gået ned af bakke, Der er gået hverdag i den.

Jeg har for nyligt opdaget, at hun drikker når jeg ikke ser det, jeg har så de sidste par måneder holdt nøje øje med, hvad der går igennem huset af alkohol, og det er sådan, at hun drikker ca. 9 genstande hver dag, hun drikker et glas rødvin til aftensmaden, det er det hun gør når jeg ser det, resten får hun ved, at drikke rødvin direkte af flasken og så har hun enten en flaske rom eller gin stående, som hun drikker direkte af flasken, når hun tror jeg ikke ser det.
Hun drikker kun om eftermiddagen og om aftenen.
Når jeg nu ved det og tænker tilbage i tiden på de tegn der har været, tror jeg godt det kan ha stået på i flere år.

Om aftenen når jeg kan mærke på hende at hun har drukket, er hun meget negativ og syntes alt jeg gør er forkert, hun hakker på mig hele tiden og nogen gange når hun virker mere beruset, bliver hun også ked af det.

Hun klager tit over, at vi aldrig gør noget sammen, hvilket også er rigtigt og det er jo også til dels min skyld,
De problemer vi har, mener jeg jo, at vi begge to er skyld i, men hun kan kun se, at det er mig der er noget galt med.

Jeg tror at en del af problemerne, skyldes hendes drikkeri, men ved det jo ikke.
Det kan jo også være, at hendes drikkeri skyldes vores problemer.

Det kan jo ikke være godt for hendes helbred i det lange løb og jeg vil gerne hjælpe hende med, at trappe drikkeriet ned.

Jeg tænker, at jeg vil konfrontere hende med, at jeg har opdaget hun drikker og hvor meget og håber på, at hun vil være med til, at stoppe det.
Jeg vil så tilbyde, at gøre noget sammen med hende, så hun kan få noget andet i stedet for at drikke.
Jeg havde tænkt på, om jeg skulle inddrage vores voksne børn og eventuelt et alkohol center, men jeg er kommet frem til, at det ville hun ikke bryde sig om og det ville gøre hende skamfuld og ked af det og det er jo nok ikke det hun har brug for.

Jeg vil så skrive et brev til hende som hun kan starte med at læse, dette for, at jeg ikke glemmer hvad jeg vil sige og for at hun ikke med det samme vil begynde, at skændes, før jeg får sagt hvad jeg vil.

Jeg vil skrive hvor meget jeg holder af hende og at jeg gerne vil havde hende til at trappe ned med drikkeriet, til et fornuftigt forbrug, fordi jeg ikke ønsker, at hun bliver syg af det, og fordi jeg meget gerne vil ha vores forhold til, at blive godt igen og jeg ved, at vores børn og børnebørn ville ønske det samme.

Spørgsmål:
Er 9 genstande om dagen og den måde hun drikker på alvorligt, eller er det sådan bare lidt for meget ?
Den måde jeg vil konfrontere hende på, lyder det fornuftigt ?
Det at jeg ikke inddrager børn og alkoholcenter i første forsøg, er det rigtigt ?
Re: Min kone drikker
13 Nov, 2017 11:51
Hej

Tak for din henvendelse vedr. din konens alkoholforbrug, der bekymrer dig.

I har været sammen i mange år og du beskriver så fint de sider, du værdsætter hos hende; sød, har humor, vellidt af andre, kreativ, dygtig... Men også de sider du oplever hos hende, når hun har drukket; bliver negativ og ked af det.
Din kone klager over, at I ikke gør noget sammen. Du ved, I har nogle problemer og er usikker på, om de skyldes alkohol eller omvendt. -Det kan være vanskeligt at blive klog på og gøre noget ved, så længe der er et dagligt forbrug af alkohol.
Du har et ønske om, at hun skal nedsætte sit forbrug pga sit helbred og så I kan få det godt sammen igen. Og du har gjort dig mange gode overvejelser omkring, hvordan du skal konfrontere hende med din viden, bekymring.
Inden jeg svarer på dine spørgsmål, vil jeg sige til dig, at du virker meget omsorgs- og respektfuld overfor hende. Og lad det fortsat være vejen frem. Du kan ikke vide, hvordan hun reagerer. Du kan blive mødt af benægtelse, hendes sandhed, vrede, frustration, hun kan blive ked af det... Men du reagerer på det, du ser og lader ikke bare stå til.
-Og du har fat i det helt rigtige med at tilbyde hende noget andet, når hun skal nedsætte sit forbrug af alkohol.

Og nu til dine spørgsmål:

9 genstande om dagen giver et ugentligt forbrug på 63. Det er langt over Sundhedsstyrrelsens anbefaling som for kvinder hedder; der er en lav risiko for at blive syg pga alkohol ved et forbrug på 7 genstande om ugen (14 for mænd).
Som kvinde har man forhøjet risiko for at blive syg pga alkohol, hvis man drikker mere end 14 genstande om ugen (21 for mænd).

Du har gjort dig gode overvejelser om, hvordan du skal starte med at konfrontere hende og om du skal inddrage andre. Du har valgt i første omgang at gøre det selv og skrive et brev til hende for at få alt med uden at blive afbrudt. Du kan overveje, om du skal være sammen med hende, når hun læser det?
Jeg vil anbefale dig til at tage udgangspunkt i DIN oplevelse af situationen, så du ikke mod din vilje bliver opfattet anklagende og konfliktoptrappende. Fortæl hende, som du har gjort herinde, om alle hendes gode sider. Men også hvordan du oplever hende, når hun har drukket. Om din bekymring for hende. Og at du også ønsker, at I skal gøre noget sammen. -Og der kan du jo overveje, om du skal stille et krav om, at det skal være uden alkohol?

Det kan være forskelligt, om man har brug for hjælp til at ændre sine alkoholvaner.
Hvis det viser sig, at din kone får brug for alkoholbehandling, vil jeg lige nævne for dig, at kommunal alkoholbehandling er gratis og du kan finde et tilbud nær jer, ved at klikke med landkortet, på forsiden af Hope.dk. [www.hope.dk]
Du er også velkommen til at søge råd og vejledning som pårørende.
Ligeledes kan du ringe til alkolinjen på 80 200 500 alle hverdage mellem kl. 11-15.

Hvis din kone beslutter sig for at nedsætte eller stoppe sit overforbrug af alkohol, som du fornemmer har stået på i flere år, skal I være opmærksomme på, at hun ikke har udviklet abstinenser, som er behandlingskrævende. Hvis det er tilfældet, skal I søge læge, så hun kan få medicin.
Jeg ved ikke, om du i forvejen kender til det?
Abstinenser varer typisk fra få dage til en uge. Symptomerne kan være rysten, høj puls, sved, kvalme, opkast, uro, søvnbesvær mm.

Jeg ønsker jer alt det bedste og håber, du kan bruge mit svar til dig.
Louise
Mig fra jylland
13 Nov, 2017 13:46
Hej igen
Mange tak for svar, det bekræfter mig i, at det er den rigtige vej jeg går.

Jo jeg har tænkt mig, at være hos hende når hun læser brevet, og så tage en dialog om det bagefter.
Jeg vil gøre det så hyggeligt, som nu muligt og jeg vil ikke stille nogen krav, men få hende til, at gå ind i forløbet, af egen fri vilje. (hvis det så ikke virker, må jeg jo omlægge strategien)

Jo jeg ved godt, at der kan komme nogle slemme abstinenser.
Jeg tror hun vil syntes, det vil være grænseoverskridende, hvis hun skal henvende sig til sin lægen med problemet, så jeg tænker, at hun kan trappe lidt langsomt ned, så kommer der vel ikke så store abstinenser, men det er noget jeg vil snakke med hende om.

Ja jeg tror på, at det nok skal gå godt, hun er viljestærk nok hvis hun vil, hun holdt blandt andet op med at ryge, for en del år siden.

Venlig hilsen
13 Nov, 2017 17:36
Selv tak.
Godt at høre.
Rigtig mange oplever det grænseoverskridende at tale med lægen eller alkoholbehandlingen første gang om sit forbrug af alkohol, der har taget overhånd. Men min oplevelse er, at langt de fleste faktisk føler sig mødt og forstået, når de søger hjælp.
Godt hun er viljestærk og har god erfaring fra tidligere med at gennemføre rygestop.
Der kan opstå abstinenser blot ved at trappe ned på sit forbrug af alkohol, så godt du er opmærksom på den del.
Ønsker dig held og lykke med at tage snakken med din kone. Skriv endelig igen, hvis du har behov.
Venlig hilsen Louise
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Løs venligst det matematiske spørgsmål og indtast løsningen i feltet. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Spørgsmål: Hvor meget giver 8 plus 18?
Overskrift: