Velkommen! Log ind Lav ny profil

Far drikker, nægter der er et problem

Indsendt af fantacola
fantacola
Far drikker, nægter der er et problem
03 Dec, 2017 18:44
Hej,

Min far har over de sidste 4 år have perioder med alkoholmisbrug, men benægter stadig dagen i dag, at alkohol er problemet. Trods flere hospitalsindlæggelser, et kort forløb på et afvænningscenter og et halvt års forløb hos et ambulatorium påstår han, at han har depression og alkohol ikke er et problem.

Når disse episoder forekommer er han deprimeret og kan ikke sove, og begynder så at drikke. Lige så snart alkoholen bliver drukket, bliver alt tusinde gange værre og hans depression bliver meget voldsom. Det er ikke bare drikkeri i smug under disse episoder, han er meget fuld hele døgnet rundt. Han sidder oppe om natten og drikker, og sover om dagen.

Jeg lavede en aftale med ham efter sidste episode (for et par uger siden) om at han aldrig skulle drikke igen, selvom han ikke mener det er alkoholen der er et problem. Jeg stillede ham et ultimatum, og sagde at jeg ikke gider at se ham mere hvis han drikker. Nu var han så til en social sammenkomst forleden, og havde drukket lidt vin - og sagde endda helt uden skam til mig, at han havde drukket (som om der intet problem var, og at der ikke var nogen aftale på plads). Til ingen overraskelse er han nu meget deprimeret, og virker lidt beruset. Jeg har derfor besluttet at tage hjem til min mor i morgen, og ikke komme igen før han begynder på antabus.

Han påstår, at antabus er dårligt for ham, og at han får det dårligt af dem. Men jeg tror ikke det er andet end en dårlig undskyldning.

Jeg er meget træt af at skulle "håndtere" disse situationer, da det altid er mig der kommer hjem til ham og får overtalt ham til at stoppe.

Jeg skriver egentlig bare for at høre, om jeg håndterer det her rigtigt. Jeg har det meget dårligt med bare at tage af sted, og lade ham finde ud af det selv. Han har endnu aldrig formået at stoppe selv, kun når jeg har været til stede. Men jeg kan ikke mere nu, det er bare så hårdt.

fantacola
Re: Far drikker, nægter der er et problem
04 Dec, 2017 14:51
Kære Fantacola.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at gå fra din far, når han drikker og er ked af det.
Men meget tyder på, at du i al for lang tid har passet på og været den voksne i forhold til din far! Sådan må det ikke være og du har gjort det rigtige. Det er din far, der skal passe på dig og ikke omvendt.
Noget tyder desværre på, at han ikke har den fornødne respekt for dig og at han ikke tager jeres aftaler alvorligt. Derfor er det vigtigt, at han nu selv tager ansvar for sit liv og at han selv bliver motiveret for at søge professionel hjælp. Han har tilsyneladende aldrig erkendt, at han har et problem.
Så din far er formentlig ikke færdig med at drikke og det er et faktum, som du må acceptere, selvom det gør rigtig ondt.
Du har gjort dit og at du nu har sagt farvel er efter min mening, det eneste du kan gøre for indeværende. Nu er tiden kommet, hvor du skal til at passe godt på dig selv og ikke din far. Jeg håber du har en god mor, der kan støtte dig. Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men hvis du går ind i Hope og søger under hjælp til unge, så vil du finde steder, hvor du kan få hjælp, hvis du har behov for det.
Det vil jeg faktisk anbefale dig og måske kan du finde en gruppe af ligestillede, hvor du kan få et godt netværk.
Jeg vil også anbefale dig at skrive et brev til din far. Skriv til ham, hvad han betyder for dig og hvad det gør ved dig, at han drikker.
Fortæl at du gerne vil være sammen med ham, men ikke førend at han søger professionel hjælp og holder op med at drikke. Forklar ham, at du nu er nød til at passe på dig selv og koncentrere dig om dit eget liv, dine studier eller hvad du nu er i gang med.
Held og lykke med det og rigtig god jul til dig.
Med venlig hilsen
Charlotte
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Løs venligst det matematiske spørgsmål og indtast løsningen i feltet. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Spørgsmål: Hvor meget giver 16 plus 20?
Overskrift: