Hej
Jeg har brug for et råd i forhold til min datters kæreste. De har kendt hinanden ca halvandet år, og min datter har ændret sig fra at gå i byen nogle weekender med veninderne og drikke sig i hegnet engang imellem, til at tale om alkohol hver gang vi ses.
Nu har hun og kæreste været her til juleaften, og jeg oplever ikke at min datters adfærd har ændret sig de sidste år når vi i familien mødes til samvær hvor der er vin og andre drikkevarer. Men hendes kæreste har tydeligvis et alkoholforbrug. Der bliver talt om alkohol hele tiden, der bliver drukket store mængder og er konstant på koalitionskurs med andre pga hans firkantede meninger. Jeg må konstatere at:
- jeg ønsker så vidt muligt ikke at være i selskab med ham igen, og slet ikke med mig som vært
- jeg er ret sikker på, at hvis jeg tilkendegiver denne mening over for min datter, skubber jeg hende fra mig, og jeg har været meget ked af det de sidste dage med tanken om at skabe splid imellem os - men jeg orker ikke den type samvær, som han står for.
Kan du komme med et råd til at håndtere dialogen med min datter? Måske hører det til historien at jeg de sidste 8 år har været kæreste med en ædru alkoholiker, og kommer i pårørendegrupper, så jeg synes jeg ved meget om temaet, men jeg aner ikke hvad jeg gør her

Re: Min datters kæreste
30 Dec, 2017 20:59
Kære "mor"
Respekt til dig for at være opmærksom på din datter og kærestes mulige alkoholproblemer og at du forbereder dig på, hvordan du bedst kan håndtere dialogen med din datter.
Du skriver ikke om, hvor gammel din datter og kæresten er, og alderen gør en stor forskel på, hvordan den vigtige samtale kan forme sig.
Hvis din datter er voksen, så kan vej frem være at du fortæller hende om, hvad det gør ved dig at hun er så optaget af alkohol og at kæresten drikker, hvad du føler og tænker. Du skriver at du er kæreste med en ædru alkoholiker og kommer i pårørendegrupper, så måske kan du bruge den samme måde at tale til hinanden fra pårørende gruppen, til at tale med din datter? Tal for dig selv og om dig selv.
Når du er kæreste med en ædru alkoholiker og kommer i pårørendegrupper, så betyder det at andre drikker alkohol måske rigtig meget for dig - problemer eller ej?
Måske er du bange for om din datter er blevet kæreste med en "alkoholiker"?
Du må meget gerne skrive tilbage, om du kan bruge dine erfaringer fra pårørendegruppen i dialogen med din datter, eller om du har brug for andre dialog-redskaber?
Du kan også få kan få flere råd om at tage samtalen med dig datter ved at ringe til rådgiverne på Alkolinjen på 80 200 500.
Med venlig hilsen
Allan rådgiver