Velkommen! Log ind Lav ny profil

Levertal når man drikker

Indsendt af Gunvor
Gunvor
Levertal når man drikker
13 Dec, 2005 18:04
Min mand har i mange år drukket, det påvirker ham, han er ikke den samme når han er fuld for han bliver agressiv.

Han har haft forskellige symptoner der gjorde at han på et tidspunkt var hos sin læge. Han har nu igennem længere tid fået kontrolleret sine levertal. Den er påvirket af alkohol. Han er ikke særlig meddelsom når han har været hos lægen, men de sidste tal viste et levertal på 142. Han har også for højt kolostoroltal. Er dette levertal meget for højt ?? og hvad er konsekvensen hvis han ikke han holde sig fra alkohol ??
Mette Harms
Re: Levertal når man drikker
14 Dec, 2005 23:21
Kære Gunvor

Et levertal (ALAT) på 142 ligger bestemt udenfor normal området, som for mænd er intervallet 10-40. Ses levertallet i sammenhæng med et overforbrug af alkohol (for mænd over 21 genstande om ugen), så må det anbefales at holde en pause fra alkoholindtag indtil levertallet er indenfor normalområdet.

Generelt kan man sige følgende omkring forhøjede levertal:

Konsekvensen ved fortsat alkoholforbrug ved forhøjede levertal kan først være udvikling af en fedtlever. Fedtleveren er udtryk for, at leveren er belastet. Tilstanden normaliseres ved ophør med alkohol.

Et fortsat alkoholindtag kan medføre udvikling af en skrumpelever. Skrumpelever er et udtryk for, at levercellerne bliver omdannet til en form for arvæv. Denne skade er blivende og det er nødvendigt at stoppe helt med at drikke for ikke at udvikle livstruende leversvigt.

Mange hilsner
Mette Harms
Steffen Borg
26 Apr, 2014 9:57
Du, Mette Harms, angiver at normalområdet for ALAT levertal er 10-40.

Kigger jeg på f. ex. Skødstrups Lægepraksis beskrivelser vedr. laboratorieprøver og deres resultater, angives der her et tilsvarende normalområde på 10-70.

Hvorledes kommer denne forskel i opfattelse/beskrivelse af normalområdet?

Hvad er den korrekte reference, og hvem oplyser den?

Venlig hilsen

Steffen Borg
Sygeplejersken
30 Apr, 2014 8:57
Kære Steffen,

Tak for din forespørgsel.

Jeg kan sagtens forstå dit spørgsmål og din undren. Kigger man i ”ældre” bøger – jeg har kigget i en fra 1999 og der fremgår det også at referenceintervallet er mellem 10-40. Ser man i nyere opslagsværker er det rigtigt, som du oplyser, at referenceområdet bliver angivet til mellem 10-70. Jeg har også set eksempler på, at referenceintervallet afhænger af, om man er mand eller kvinde.

Det er ved at være 10 år siden Mette Harms oprindeligt har svaret – så forklaringen er formentlig at man har redefineret referenceområdet.

Jeg håber du kan bruge svaret.

De bedste hilsner fra
Sygeplejersken
NN
17 Dec, 2017 1:04
Hvis man har et Alat levertal på 850 på grund af for meget alkohol og stopper helt med at drikke alkohol.
Hvor lang tid tager det til levertallet et normalt igen.

Venlig

EN
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Løs venligst det matematiske spørgsmål og indtast løsningen i feltet. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Spørgsmål: Hvor meget giver 8 plus 23?
Overskrift: