Velkommen! Log ind Lav ny profil

det vil ikke læges

Indsendt af Gry
Gry
det vil ikke læges
14 Mar, 2016 11:45
Hej
Jeg har en mor der er anonym alkoholiker, vi har prøvet alt, men som i ved er det jo umuligt.
Min mor er nu 70 år gammel og hun har fået overtalt min far til at han giver hende 1/2 l rødvin hver dag. Jeg kan godt forstå ham, ellers er hun ikke til at leve med.
Nå men jeg skriver til jer, da min mor har fået skåret to tær ud på hendes fod i november, men det vil ikke læges, det er stadig et stort sår, også selv om at hun får det renser det hver 3 dag.
Jeg talte med en veninde i går som sagde at det var på grund af det alkohol at det ikke vil læges.
Har i noget lægepapirer der kan få hende til at forstå?
Jeg leder selv, men har ikke fundet den perfekte forklaring.
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen Gry
Sygeplejersken
Re: det vil ikke læges
14 Mar, 2016 13:45
Kære Gry,

Tak for din henvendelse.
Jeg fornemmer tydeligt din frustration – men også bekymring over din mors alkoholindtag og hendes helbred.
Jeg vil først svare dig specifikt på det du spørger til: På nettet kan man finde ”6 gode råd til heling af sår” – fra august 2015 – Aalborg Universitets Hospital. Og jeg citerer:
” Alkohol hæmmer sårheling, da alkohol modvirker dannelsen af de proteiner, der lukker såret, og som modvirker de celler, som fjerner urenheder fra såret. Derved er der større risiko for infektion i såret”.

Altså: Det er ikke nogen god ide at drikke alkohol, når man har et større sår, som skal hele.

Men jeg tænker også, at din mors alkoholindtag skaber nogle udfordringer for jeres familie (udover at influere på hendes sårheling) – og du skriver, at I har prøvet alt.
Det er svært, slidsomt og en evig kilde til bekymring at være tæt pårørende til en der drikker for meget. Mange kommuner har anonym rådgivning/vejledning og hjælp til pårørende.
Det ved jeg ikke om I har overvejet?
At pårørende søger råd og vejledning, kan også virke som en løftestang i forhold til at få den der drikker, til at være mere åben over for hjælp til alkoholproblemet.
Du er velkommen til at skrive tilbage.

De allerbedste hilsner fra
Sygeplejersken
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: