Hej med jer..
Jeg har idag været med min far på hospitalet for at få taget blodprøver. Jeg havde ikke talt med ham i 10 år, af flere forskellige årsager, særligt forbundet med alkohol. Faktisk måske endda kun forbundet til dette.
Min far har drukket i al den tid jeg kan huske, også før jeg blev født. Jeg er idag 28 år.
Grunden til, at jeg var med idag, var fordi jeg i aftes blev ringet op, af min fars x-kæreste, som var en stor del af mit liv fra jeg var 5år til jeg blev 10 år. (Min mor og far gik fra hinanden da jeg var 3, fordi han drak.)
Men min bonusmor fra dengang var meget bekymret. Han var lige hjemvendt fra Thailand, og han fortalte at han havde drukket sprut i de sidste 2 uger inden han rejste derfra, hvilket sandsynligvis har været længere når man kender ham ret. (Han bor dernede i vinterhalvåret)
Han havde svært ved at gå da han kom hjem, hvilket forværredes, så han i mandags slet ikke kunne gå. Det var dog lidt bedre idag, men fødder hævede betydeligt i løbet af de 4-5 timer vi tilbragte sammen. Han havde svært ved at genkende x'en selvom de har jævnlig kontakt og han klagede over ondt i benene. Hun ville spørge mig om jeg evt. Kunne hjælpe, hun var meget bekymret.
Jeg tog derfor op til ham idag, for at se til ham, og for at få ham med på hospitalet, og få taget blodprøver.
At han ikke kunne genkende mig, var måske meget forståeligt efter 10år. Men han var sløv, man skulle være meget pædagogisk for at føre en samtale med ham, tale højt, langsomt og ikke for teknisk for at han kunne følge med. Hans øjne var gule, og hans fødder hævede, og lignede store blå mærker, med et gulligt skær. Han går idag med gangstativ. Efter flere timer sammen, fik vi smørrebrød. Jeg fik 2, han fik én. Han spiste en halv, selvom de ikke var ret store, og jeg prøvede at overtale ham til mere. Det lykkedes ikke, han sagde han ikke var sulten. Han hoster en "slimhoste" som jeg også kan huske fra da jeg var yngre, men jeg har altid givet smøgerne skylden. Men han ryger ikke længere.
Hvad tror du prognoserne er for ham? Jeg er bekymret, selvom jeg ikke har set ham i mange år. Jeg har tænkt mig at bevare kontakten nu, for jeg er bange for at han dør uden jeg får sagt ordentligt farvel, og vist ham, at selvom han er en idiot så elsker jeg ham alligevel. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg ellers kan gøre...? Sandsynligheden for at han stopper med at drikke er minimal. Jeg har prøvet alt igennem årene, og intet har hjulpet..
Mange hilsner
Cindy
Sygeplejersken

Re: Alkoholmisbrug og symptomer
21 May, 2016 20:01
Kære Cindy,
Tak for din henvendelse, som her berørt mig meget....
Du fortæller, at din far har drukket al den tid du kan huske - og efter ikke at have set ham i 10 år, møder du ham - indlagt på hospital og han er meget dårlig fysisk og psykisk. Jeg forestiller mig, at det har været rigtig svært, at se ham så dårlig?
På trods af den sparsomme kontakt du har haft til ham gennem årene - er du så fint et menneske, at du ønsker at bevare kontakten til ham nu - og få det bedste ud af den tid, der er tilbage.
Jeg forstår godt din store bekymring for din far. Jeg kender ikke til hans sygdomsforløb, men ud fra dine beskrivelser, er der ingen tvivl om at han er svært syg. Med hensyn til prognose og plan for din far fremadrettet, kan du bede om en lægesamtale på den afdeling, hvor din far er indlagt, så du kan få et overblik over hans helbredstilstand.
Ud fra det du fortæller - tænker jeg, at din fars bopælskommune kan søges om et omsorgsophold efterfølgende, så han kan blive udredt i forhold til alkoholskader og få mulighed for i en periode at restituere sig psykisk og fysisk og få hjælp til at afholde sig fra at drikke. Det skal din far selvfølgelig selv være interesseret i.
Men jeg tænker også på dig Cindy - en ung, klog og omsorgsfuld kvinde. Med de udfordringer du måske har haft under din opvækst med en drikkende far - og den situation du står i nu - kunne du ikke have brug for noget støtte? Jeg ved ikke, hvor du bor, men nogle kommuner har anonym og gratis rådgivning/vejledning til pårørende.
Du er velkommen til at skrive igen!
De allerbedste hilsner og tanker fra
Sygeplejersken