Jeg er 50 år og har altid brugt alkohol som et beroligende og "underholdende" stof. Jeg har drukket meget ved festlige lejligheder og i weekender (15-35 genstande) siden jeg var 15 år gammel, men med alderen har mit mønster ændret sig. Jeg kan ikke tåle de samme mængder, dvs. at jeg nu drikker 14-20 genstande ved arrangementer et par gange om måneden. Men jeg sidder hver aften og indtager 2-3 genstande. Egentlig er det jo ikke særlig meget, og alligevel over det sundhedsstyrelsen anbefaler.
Selvom det ikke er de store mængder, oplever jeg i forbindelse med et akoholstop de sidste 10 dage, at jeg har alkoholtrang. I mine tanker kredser jeg om alkohol hver aften - jeg har simpelthen lyst til at købe en flaske vin og drikke de sædvanlige 2-3 glas. Jeg er lidt forskrækket over dette og tænker at jeg måske har et seriøst alkoholproblem? Kan det være starten på en glidebane (hvis jeg fortsætter med at drikke på et tidspunkt) eller er det blot en vane som efterhånden falder i baggrunden, når jeg er optaget af noget andet end min "aftenmedicin"?
Jeg overvejer at stoppe helt, da det tydeligvis fylder mere end jeg havde regnet med. Og jeg tænker, at det måske med alderen kan ændre sig igen, så jeg pludselig drikker mere end de 2-3 glas om aftenen. Og hvem ved, måske mister jeg kontrollen, den som indtil videre, har holdt mit forbrug indenfor en acceptabel grænse.
Hvad tænker du? Er der grund til at fastholde et alkoholstop?
Mange hilsner, Al
Sygeplejersken

Re: Drikker lidt for meget
21 May, 2016 20:01
Kære A150,
Mange tak for din henvendelse.
Du foræller, at du gennem en del år har brugt alkohol som "medicin" - enten for at berolige eller som "underholdende" stof. Du synes ikke, at dit indtag i det daglige er SÅ stort, men er alligevel klar over at det er over Sundhedsstyrelsens anbefalede genstandsgrænse. Og nu er jeg jo lidt "på den" - for jeg ved ikke om du er kvinde eller mand? Genstandsgrænserne er jo lidt forskellige alt efter om man er mand eller kvinde - henholdsvis højst 2 genstande dagligt hvis man er mand - og 1 genstand dagligt hvis man er kvinde - i forhold til at have en lav risiko for udvikling af alkoholrelateret sygdom. Fælles for begge køn er en anbefalet "festgrænse" på maksimalt 5 genstande indtaget over en enkelt aften.
Jeg får en fornemmelse af, at du er eftertænksom og klog - du har hørt efter din indre "alkohol-alarm" og har i 10 dage ikke indtaget alkohol. Superflot! Samtidigt er du blevet forskrækket over, hvor meget dine tanker kredser om alkohol - og som du selv så fint beskriver det: "det fylder tydeligvis mere end jeg havde regnet med". Samtidigt har du har lagt mærke til, at du faktisk ikke længere tåler de samme mængder alkohol.
Jeg tænker, at der er god grund til at fastholde et alkoholstop - i hvert fald i en periode. Jeg tænker også, at det måske kunne være en god ide at få lidt hjælp og vejledning i den forbindelse - ikke mindst fordi du oplever alkoholtrang. På et alkoholambulatorium kan du få gratis og anonym hjælp - i form af samtaler - og der findes trangsnedsættende medicin, som i en periode kan være en god hjælp, hvis man er plaget af trang til alkohol. Det er ikke altid helt så let at nedsætte sit alkoholindtag - eller helt holde op med at drikke - og man kan øge sin chance for at det lykkes ved at få noget sparring på udfordringen.
Jeg synes det er fint, at du reagerer i tide - inden du risikerer måske helt at miste kontrollen over dit alkoholindtag.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
De allerbedste hilsner fra
Sygeplejersken
Re: Drikker lidt for meget
24 May, 2016 10:19
Hej igen
Mange tak for dit svar :-) Jeg er i øvrigt en mand, men genstandsgrænsen er ikke aktuel indtil videre, da jeg helt sikkert fastholder et alkoholstop. På sigt (og allerede nu) er der mange sundhedsmæssige fordele, så jeg har slet ikke lyst til at drikke. Alkoholtrangen er også blevet en del mindre, så jeg fastholder min sunde livsstil indtil videre.
Forsat god dag og tak for nu smiling smiley
Kh. AL50
Sygeplejersken
Re: Drikker lidt for meget
31 May, 2016 14:50
Kære AL50,
Tak fordi du tog dig tid til at skrive tilbage. Det glæder mig  at høre – om alt det gode, der folder sig ud efter et drikkestop.
Du ønskes alt det bedste.
Mange hilsner fra
Sygeplejersken