Hej
Jeg er stoppet med at drikke efter ca. 20 år.
De sidste 5-7 år drak jeg ca. en hel flaske vin hver aften.
De senere år begyndte jeg at døje mere og mere med diarre.
Jeg bestemte at nu skulle det være slut.
Jeg stoppede fra den ene dag til den anden . 10 august
Nu efter ca. 3 uger døjer jeg stadig med diarre / tynd mave .Det er dog blevet meget bedre.
Kan jeg forvente at det går helt uorden og hvor længe kan det blive ved ?
Eller skal jeg søge læge.
Venlig hilsen
Anne Mette

Re: Diarre ?
30 Aug, 2016 19:40
Hej Anne Mette
Tak for din mail. Hvor er det godt gået, at du er stoppet med at drikke alkohol. Det kræver beslutsomhed og en god portion stædighed - særlig at stoppe fra den ene dag til den anden. Der er ikke noget at sige til, at din krop reagerer. Diarré i forbindelse med alkoholindtag er velkendt. Alkohol forstyrrer (hos nogen mere end andre) den naturlige tarmflora og kan give diarré. Det betyder, at kroppen kan have sværere ved at optage vitaminer og mineraler, hvilket dog heldigvis oftest genoprettes ved alkoholophør. Du skriver, at det er blevet bedre. Det er godt - og tyder på, at det hele går i den rigtige retning. Jeg vil dog alligevel anbefale dig at bestille en tid hos din læge. Vitaminmangel kan give flere irriterende symptomer såsom træthed, muskelømhed og lignende, men er forholdsvis nemt at behandle. Din læge vil samtidig kunne rådgive dig omkring kost og spisevaner. Du skriver ikke noget om dette, men det er min erfaring, at appetitten ofte kan være påvirket og at det tager tid for kroppen at vænne sig til en sundere livsstil. Endelig kan et meget brat alkoholophør give ubehag i starten, hvilket din egen læge også vil kunne informere dig om. Måske det er noget du kan genkende og således føle dig beroliget ved at blive informeret herom. Dette også selvom du nu har det bedre.
Sidst, men ikke mindst håber jeg, at der er nogen i din familie eller omgangskreds der støtter dig? Det er virkelig flot det du gør. Sparring og involvering af netværk har stor betydning for oplevelsen og gennemførelsen af en ny livsstil. Såfremt du har brug for støtte og opmuntring herfra eller blot har lyst til at skrive hvordan det går, er du mere end velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Anya rådgiver