Hejsa.
Jeg er en Kvinde på 63 der er begyndt at drikke for meget igen og har tænkt på at starte på Antabus igen. Da jeg nu får medicin på grund af en blodprop vil jeg hører om det kan gå sammen med det medicin jeg får. Jeg får hjertemagnyl 75mg , metomyland 50 mg, atorvastatin 40 mg,amlodipin 5 mg.
Hilsen den bekymrede

Re: alkohol og medicin
23 Oct, 2016 14:17
Kære bekymrede
Tak for din henvendelse og ikke mindst for dit spørgsmål som jo er rigtig vigtigt. Jeg beklager derfor det lidt sene svar.
Du skriver, at du er begyndt at drikke for meget og at du gerne vil starte på Antabus igen, men at du er i tvivl om det kan gå sammen med den øvrige medicin du får. Jeg har været inde i forskellige databaser for at tjekke op på de helt konkrete præperater, men vil alligevel foreslå, at du retter henvendelse til din læge som i forvejen skal ordinere Antabus. Jeg synes naturligvis at din beslutning om at stoppe med at drikke alkohol er den helt rigtige. Alkoholoverforbrug kan kædes sammen med rigtig mange forskellige sygdomme og er man i forvejen sygdomsramt kan det både hindre og forsinke den nødvendige helingsproces og rehabilitering. Et andet forslag er derfor også, at benytte et af de kommunale misbrugscentre der findes i din nærhed. Her vil der være både sundhedsfaglige og socialfaglige behandlere der kan rådgive dig helt specifikt i forhold til hvordan du bedst opretholder og fastholder din beslutning om alkoholafholdenhed. Det kan sagtens være at du har god erfaring med Antabus og at dette er nok for dig, men det kan også tænkes, at du vil kunne få flere redskaber som vil gavne dig og afhjælpe din bekymring.
Min anbefaling er derfor at du som et minimum kontakter egen læge og gerne et misbrugscenter. Det kræver ikke henvisning og da man kan vælge at være anonym, kan man henvende sig på et hvilket som helst misbrugscenter. Du vil kunne finde en oversigt over alle centre ved at klikke på danmarkskortet og den region hvor du er bosiddende på denne - Hopes hjemmeside.
Det er rigtig godt gået, at du er nået til den beslutning i forhold til alkoholophør og jeg håber meget at du finder den hjælp der giver mest mening for dig.
Mange hilsener
Anya rådgiver