Velkommen! Log ind Lav ny profil

Abstinenser

Indsendt af Helle
Helle
Abstinenser
20 Nov, 2016 11:05
Har i længere tid ( år) drukket for meget vin. I gns 5-6 om dagen. Vil skære det ned til max 2 i hverdagen og 5 om dagen fredag, lørdag. Skal jeg være nervøs for meget kraftige abstinenser ?
Re: Abstinenser
21 Nov, 2016 11:51
Kære Helle
Tak for din henvendelse.
Allerførst - stor respekt for din beslutning. Det er rigtig godt. Du skriver at du i gennemsnit drikker 5-6 dagligt. Jeg bliver i den sammenhæng i tvivl om det er 5 - 6 genstande eller om det er 5 - 6 glas eller mere? Flere spørgsmål melder sig derfor og især spørgsmål om du tidligere har forsøgt at reducere dit alkoholindtag og i den sammenhæng oplevet at få abstinenser?
Symptomer på abstinenser kan komme til udtryk på flere måder. Mest almindelige er rysten på hænderne, svedtendens, hjertebanken, uro og rastløshed og søvnbesvær. Nogle kan efter perioder med stort alkoholindtag få forbigående kvalme og diarre.
Alkoholabstinenser er meget ubehagelige og kræver medicinsk behandling. Ubehandlede abstinenser kan bl.a. føre til kramper og man ved desuden, at ubehandlede abstinenser øger abstinenssymptomerne ved efterfølgende alkoholreduktion- eller ophør.
Det er med andre ord ikke noget man skal bakse med selv. Min anbefaling er derfor, at du enten opsøger egen læge og/eller retter henvendelse til det kommunale misbrugsbehandlingstilbud der ligger i nærheden af din bopæl. Behandlingen er gratis og da der er tale om en såkaldt frivalgs-ordning kan du henvende dig til det behandlingssted der passer bedst for dig. Det behøver altså ikke at være i din hjemkommune.
Du er også meget velkommen til at kontakte Alkolinjen på tlf. 80 200 500. Det er en anonym rådgivning og en god måde at få drøftet din situation og få redskaber til hvordan du kan fastholde din gode beslutning. Der kan være flere ting som er væsentlige at få vendt og måske er der undervejs flere bekymringer forbundet med det du er midt i.
Du er dog mere end velkommen til fortsat at benytte brevkassen og jeg håber du vil skrive hvordan det går.
Jeg håber naturligvis også at du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Anya
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: