Velkommen! Log ind Lav ny profil

Stop

Indsendt af Lillian
Lillian
Stop
25 Sep, 2017 0:50
Hej
Jeg har gennem mange år haft et stort alkoholforbrug . De sidste 5 år hsr mit faste kvantum ligget på 5 cl whisky ssmt 12 øl hver dag . jeg vil gerne stoppe med at drikke og mit spørgsmål går på om jeg kan trappe ned med 1 ugentlig øl for at undgå abstinenser og kramper da jeg bor alene og har ingen til at holde øje med mig.
Re: Stop
28 Sep, 2017 23:24
Kære Lillian

Mange tak for dit spørgsmål – som jeg vil forsøge at svare på bedst mulig vis, til gavn for dig og uden tvivl også mange andre som står i lignende situationer. Dit spørgsmål er nemlig uhyre vigtigt. Alkoholabstinenser er ikke at spøge med, hvilket du med dit spørgsmål jo netop også understreger fint.
Abstinenser er en alvorlig tilstand som opstår når alkoholforbruget aftager eller standser, mens kroppens tilpasninger til alkoholforbruget fortsætter.
Et langvarigt og stigende alkoholindtag vil gradvist påvirke de såkaldte neurotransmittere i hjernen som ved pludseligt ophør eller kraftig reduktion kan medføre abstinenser af forskellig sværhedsgrad.

Man kan inddele alkoholabstinenser i flere faser:
Milde abstinenser som typisk vil være uro, angst, søvnløshed og nedtrykthed
Moderate som er kendetegnet ved sved, rysten, pulsøgning, hovedpine, kvalme
Alvorlige abstinenser som er kendetegnet ved kraftig rysten, kvalme og opkast, forhøjet puls og blodtryk
- Og endelig er der komplicerede abstinensforløb som kan medføre delirøse symptomer i form af synshallucinationer, svær forvirring og udtalt søvnløshed, men også som du skriver, abstinenskramper og meget alvorlig b-vitaminmangel.

Din tanke om langsom at reducere dit indtag er derfor rigtig god. Jeg tror dog samtidig det er en krævende proces at stå i alene. Et væsentligt symptom på alkoholafhængighed foruden toleransudvikling – altså det faktum, at der skal mere og mere alkohol til for at opnå samme virkning, er at evnen til at styre indtagelsen af alkohol svækkes. Du vil derfor nemt kunne blive din egen største udfordring i processen.

Mit forslag er derfor, at du søger hjælp – så der er nogen til at assistere og rådgive dig og ikke mindst nogen der kan behandle de abstinenser du evt. vil udvikle under forløbet. Behandlingen er medicinsk og vil i den periode abstinenserne er fremtrædende erstatte alkoholen. Det tager typisk mellem få dage til en uge. Nogle dog lidt længere.

Jeg ved ikke om du er bekendt med, at der i alle kommuner findes alkoholambulatorier hvor du gratis kan få hjælp. Du kan vælge at henvende dig anonymt. Medicinsk behandling vil dog kræve, at du oplyser hvem du er. Alkoholbehandlerne i det pågældende ambulatorium vil kunne rådgive dig til den rette behandling og til den for dig bedste metode.
Langt de fleste kan sagtens behandles ambulant. Nogle gange kan det dog være tilrådeligt med en kortvarig indlæggelse.
Fordelen ved at henvende sig til en af kommunens alkoholambulatorier er desuden den opfølgende behandling. At lægge alkohol på hylden er en vigtig, men for mange også en svær beslutning der kræver samtaler og redskaber til, at håndtere de udfordringer der uvægerligt vil opstå undervejs.
Jeg håber derfor meget, at du vil tage kontakt. Du kan på denne side klikke på danmarkskortet og se de alkoholbehandlingssteder der ligger enten i din egen eller i nabokommunen. Der er nemlig frit valg.

Jeg håber du kan bruge mit svar? – Og jeg vil her tilføje, at du er meget velkommen til at skrive igen på dette svar.
Sidst men ikke mindst – vil jeg også slå et slag for, at såfremt du har brug for nogen at tale med, at du kan kontakte Alkolinjen. Her sidder der alle hverdage mellem kl. 11:00 og 15:00 rådgivere parat. Telefonnummeret er: 80 200 500.

De bedste hilsner og ønsker for et godt forløb

Anya
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: