Velkommen! Log ind Lav ny profil

Vedr. brug af Campral

Indsendt af Louise
Louise
Vedr. brug af Campral
05 Oct, 2017 14:31
Hej

Jeg har en mor, som er blevet alkoholdement. I perioder kan hun ikke selv regulere indtaget af spiritus, hvorfor jeg har foreslået opstart af Campral. Psykiateren tilbagemelding er, at hun vejer for lidt. Sådan som jeg læser det, er der ikke nogle alvorlige bivirkninger forbundet med midlet, men derimod en udsigt til et mere stabilt og regelmæssigt liv.
Så det som et lille lys forenden af en meget lang tunnel, hvor der eller ikke findes nogen god udvej.

Har jeg ret omkring effekten af Campral, eller er der alvorlige bivirkninger, som retfærdiggør psykiaterens beslutning om at fravælge produktet?
Re: Vedr. brug af Campral
09 Oct, 2017 23:18
Kære Louise

Mange tak for dit spørgsmål.
Du skriver, at du har foreslået opstart af tablet Campral til din mor, og at du mener at præparatet kan være medvirkende til, at din mor får et mere stabilt og regelmæssigt liv.
Du skriver også, at din mor er alkoholdement og at psykiateren umiddelbart har givet afslag på, at din mor kan få Campral, idet hun vejer for lidt.
Campral er et såkaldt anticraving præparat der gør, at den alkoholafhængige mister lysten/ trangen til at drikke alkohol og kan dermed, som du jo også skriver, være et ganske fantastisk middel til, at få den enkelte til at lægge alkoholen helt på hylden.
Midlet er dog ikke nødvendigvis helt uden bivirkninger. Først og fremmest nedbrydes det igennem nyrerne og det er derfor vigtigt, at nyrefunktionen er normal ved denne behandling.
Dosis er, som du skriver, afhængig af personens vægt, men vil uanset dette skulle indtages 3 gange dagligt. Et vigtigt aspekt i vurderingen af, om medicinen er den rette at give i det enkelte tilfælde. Tages medicin ikke regelmæssigt, vil den ikke have den tilsigtede effekt.
Endelig virker Campral desværre ikke på alle. Undersøgelser viser, at det ca. er hver tiende der oplever den tilsigtede effekt. Nogle ganske uden at opleve bivirkninger, andre med bivirkninger og hvor de mest almindelige er mavegener i form af kvalme og oppustet mave. Nogle oplever hudkløe og udslæt.

Der er således flere overvejelser i forhold til at starte op i Campralbehandling og som naturligvis i alle tilfælde skal holdes op i forhold til sygdommen – nemlig alkoholafhængigheden. Jeg håber dog, at I med ovenstående kan få konkretiseret hvilke andre muligheder der kan være for din mor, såfremt Campral vedbliver med ikke at være en mulighed.

Du er meget velkommen til at skrive igen på dette svar. Der kan måske være flere eksempler som kan hjælpe med at give dig et mere specifikt svar.

De bedste hilsner
Anya – sygeplejerske
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Løs venligst det matematiske spørgsmål og indtast løsningen i feltet. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Spørgsmål: Hvor meget giver 10 plus 5?
Overskrift: