Hej jeg er en ung mand på 27. Jeg er let overvægtig og må nok sige at jeg har festet en del i løbet af min ungdom. Jeg fik taget en blodprøve for ikke så længe siden alt andet var normalt undtagen mine levertal som var på 83. Er virkelig bekymret sad smiley hilsen Jensen.

Re: Lever tal på 83
16 Oct, 2017 8:39
Kære Jensen
Tusinde tak for dit spørgsmål og respekt til dig for at du er opmærksom på at passe på dit helbred.
Det er helt normalt med et forhøjet levertal efter en voldsom drikkeepisode.
Så spørgsmålet er om du har drukket og festet kort inden du fik taget blodprøven?
Hvis det ikke er tilfældet, at du har drukket, bør din egen læge tages med på råd.
Man plejer at checke levertal igen efter en måneds tid, for at undersøge om en eventuelt forhøjet værdi stadig måles. Er det også planen?
Skriv meget gerne tilbage til os.
Med venlig hilsen
Bjarne sygeplejerske
Allan Rådgiver
Jensen
Re: Lever tal på 83
16 Oct, 2017 10:53
Hej igen, ja jeg fik taget blodprøve om fredagen hvor jeg havde været ude på en ordenlig tur om tirsdagen og weekenden før. Så det er vel nok det der har spillet ind.
Re: Lever tal på 83
16 Oct, 2017 12:14
Hej igen Jensen
Det du så kan gøre, er at få lavet en ny blodprøve en måneds tid efter du fik taget den første prøve, for at være sikker på dine levertal.
Du skriver, at du har festet en del i løbet af din ungdom.
Drikker du stadig så meget, at du er bekymret over eventuelle skader af dit forbrug?
Du kan tage en test, der påviser om du har et alkoholproblem.
Skriv meget gerne tilbage, hvad du får af testresultat.
Med venlig hilsen
Bjarne sygeplejerske
Allan rådgiver