Hej.
Jeg er netop startet på Naltrexone mod overforbrug af vin ( 2 fl. daglig ). Mit spørgsmål er : hvor længe skal man tage medicinen inden en evt. virkning kommer ?
Tak for svar

Re: naltrexone
15 Oct, 2017 11:11
Kære Luffe
Tak for dit spørgsmål.
Naltrexone er en medicin, som anvendes til behandling af opiat- og alkoholafhængighed.
Når medicinen kan anvendes til behandling af alkoholafhængige er det fordi, at alkohol bl.a. frigør endorfiner og stimulerer opioid-receptorerne i hjernen. Endorfinerne, som er kroppens naturlige morfin, stimulerer dertil frigørelsen af transmitterstoffet dopamin som er det transmitterstof der bl.a. er medvirkende til at skabe den craving (trang) og den positive forstærkning der er så karakteristisk for afhængighed.
Naltrexon som også kaldes en opiat-blokker, virker ved at blokere denne proces og vil dermed mindske trangen til alkohol og dermed gøre evt. tilbagefald mindre behagelig.
Naltrexon er ikke det eneste præparat der påvirker ovenstående proces. Et andet præparat Acamprosat (Campral) er også meget brugt. Undersøgelser har imidlertid vist, at Naltrexon virker bedst hos dem der har en tidlig alkoholdebut og som har en familiær disposition til alkohol.
Det er således ikke alle der oplever den tilsigtede effekt, der gerne skal kunne mærkes tidligt i behandlingsforløbet. Er dette tilfældet, kan det andet præparat prøves, hvilket naturligvis altid er en lægelig vurdering.
Jeg vil derfor foreslå, såfremt dit spørgsmål udspringer af, at du er i tvivl om medicinen virker, at du taler med den læge der har ordineret medicinen. Vigtig er det under alle omstændigheder, at medicinsk behandling ikke skal/ kan stå alene, men blot supplere et struktureret og helhedsorienteret behandlingsforløb med bl.a. alkoholterapeutiske samtaler.
Jeg håber meget du kan bruge dette svar. Er der noget du gerne vil have uddybet – så skriv endelig igen. Det er godt gået, at du er gået i gang med en behandling. Oplevelsen af, at det virker og nytter noget, er derfor rigtig vigtig.
De bedste hilsner
Anya – sygeplejerske/ rådgiver
Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 15/10/2017 13:02 af Anya rådgiver.