Velkommen! Log ind Lav ny profil

Bare i dag

Indsendt af JørnL
JørnL
Bare i dag
01 Aug, 2014 8:16
I går - i dag - i morgen

I går - er for evigt borte
I morgen - kommer måske aldrig
I dag - er din dag, brug den

Der er to dage i ugen, du ikke skal bekymre dig om, to dage du skal holde fri for frygt og angst.

I går - er den ene af disse to dage. med alle dens misforståelser og bekymringer, alle dens fejl og bommerter, al dens pine og smerte.

I går - er for bestandig uden for din kontrol.

I går - kan du ikke købe tilbage for alverdens penge. Du kan ikke stryge ët eneste replik af dens spil, du an ikke slette ét eneste ord, du fik talt.

I går - er for evigt borte.

I morgen - er den anden dag, du ikke skal bekymre dig om. Med alle dens mulige uheld, alle dens byrder, alle dens dyre løfter og lendige opfyldelser..

I morgen - er også udenfor din nuværende kontrol.

I morgen - vil solen stå op, strålende klar, eller gemt bag en sky. Men den vil være der.

I morgen - har du ingen andel i, for den er endnu ikke født.

I dag - står som den eneste dag tilbage. Ethvert menneske kan stride sig igennem én enkelt dag. Det er kun, når du oveni lægger byrden af to evigheder - i går og i morgen - at du bukker under.

Det er ikke denne dags erfaring, der driver mennesket til vanvid, det er hævnen og bitterheden over noget, der skete i går - og angsten for, hvad i morgen kan bære med sig.

Lad os derfor kun leve én dag ad gangen - i dag er kun nuet vort.

Bare i dag - vil jeg forsøge kun at leve denne ene dag, og ikke prøve at leve hele mit liv på én gang. I tolv timer kan jeg udrette noget som ville skræmme mig, hvis det gjaldt for resten af livet.

Bare i dag - vil jeg være lykkelig. Som Abraham Lincoln sagde: De fleste mennesker er så lykkelige, som de beslutter sig for at være.

Bare i dag - vil jeg tilpasse mig forholdene som de er, og ikke forsøge at ændre alt efter mine ønsker. Jeg vil tage tingene som de kommer, og indrette mig efter dem.

Bare i dag - vil jeg styrke mit sind. Jeg vil studere noget. Jeg vil lære noget nyttigt. Jeg vil ikke være en tanketom dovenlars. Jeg vil læse noget, der kræver indsats, omtanke og koncentration.

Bare i dag - vil jeg træne min sjæl på tre måder:

Jeg vil give den et puf i den rigtige retning, uden at nogen afslører, at det er mig. Gør de det, gælder det ikke.

Jeg vil gøre mindst to ting, jeg ikke bryder mig om, bare for træning. Jeg vil ikke vise nogen, at jeg bliver såret. Måske bliver jeg det, men dag vil jeg ikke vise det.

Bare i dag - vil jeg lægge en plan. Måske følger jeg den ikke slavisk, men den skal være der. Jeg vil spare mig selv for to onder: stress og ubeslutsomhed.

Bare i dag - vil jeg unde mig selv en halv time alene og afslappet. På et tidspunkt af denne halve time vil jeg forsøge at få et bedre overblik over mit liv.

Bare i dag - vil jeg ikke lade mig skræmme. Jeg vil især ikke være bange for at nyde det smukke og tro på, at hvad jeg skænker verden, giver verden mig igen.

Bare i dag - vil jeg være medgørlig. Jeg vil se så godt ud som muligt, klæde mig pænt, tale dæmpet, være høflig, ikke kritisere andre, og ikke forsøge at forbedre eller rette på andre end mig selv.

-----

Gud, giv mig sindsro til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre.
Mod til at ændre de ting jeg kan, og visdom til at se forskellen.

-----

En for mig - og forhåbentlig også andre - særdeles brugbar oversættelse/ fortolkning af bl.a. 'Just for today'' m.fl.

Den rummer med garanti noget for enhver, noget som er værd at prøve, noget som hjælper i dagligdagen, og det at komme videre, uanset hvor svært det ser ud.

v.h. JørnL
Henriette
Re: Bare i dag
01 Aug, 2014 15:00
Hej Jørn.
Det var tiltrængt regn til tørre jorde...Teksten er velkendt, men det ville ikke være faldet mig ind på egen hånd at finde den frem fra mine gemmer.
Så tak for dit opslag af den; det kan stadig nå at blive en god fredag :-)
Venligst
Henriette
02 Aug, 2014 7:30
Hejsa

En meget god tekst vil jeg sige, den passer meget godt på mig, men jeg vil nu også give mig selv lov til at tænke på i morgen.

Ikke leve i den, men gøre noget for den bliver god, men uden kun at leve i den.

Jeg læser som i morgen som fremtiden.
- og at være lidt forud mht. knægten skal på efterskole er ikke helt dumt
- forbyggende vedligehold (skal bilen repareres skal det lige planlægges et par dage forud mht. kørsel)

Dagen i går - den vil jeg også bruge tid på:
- jeg kan lære af mine fejl / erfaringer (også de gode ting)

Men det er nok bare den måde jeg fungerer på.

Og tænker lige på da jeg drak levede jeg på en måd ei nuet. Sprutten skulle ind, her og nu, tænkte ikke på hvordan det ville være dagen efter eller havde været sidste gang.

/ Bjarne1
Ulla57
02 Aug, 2014 7:39
Kære JørnL og tak!

Som Henriette kender jeg godt teksten, og den er god at blive mindet om.

Jeg vil nok lige tilføje en tekst, som jeg forsøger at huske i denne tid:

"Når en dør lukkes, åbnes en ny. Men ofte ser vi så længe og beklagende på den lukkede dør, at vi ikke ser de muligheder, der viser sig i de nye døre, der åbnes".

Og Bjarne, jeg er helt enig. Dét du beskriver med at leve i nuet, når vi drak, kan jeg sagtens genkende. Og det er en fortid, vi kan bruge til at minde os selv om, at vi overvandt dæmonerne - i hvert fald 24 timer ad gangen.

Jeg har nu 5x24 timer bag mig - og nye venter foran mig. Snupper 24 timer mere.

Ulla
02 Aug, 2014 11:06
Jeg kan tilslutte mig Bjarnes bemærkninger.

Derudover synes jeg ikke, det er rigtigt, at man skal lade være med at vise, man er såret. Det skal man netop vise.
Sorgen
02 Aug, 2014 15:14
"I går - er den ene af disse to dage. med alle dens misforståelser og bekymringer, alle dens fejl og bommerter, al dens pine og smerte."

"i går er dagen der skubber mig videre i dag, med alle dens udførte opgaver, alle dens successer, alle dens glæder, alle dens erfaringer gode som mindre behagelige, al dens inderlighed og kærlighed"

...

"I morgen - er den anden dag, du ikke skal bekymre dig om. Med alle dens mulige uheld, alle dens byrder, alle dens dyre løfter og lendige opfyldelser.."

"I dag er et trin på trappen til fx imorgen, med alle dens mulige held, alle dens energier, alle dens muligheder, ønsker og intensioner"

...

Det var bare et bud på en anden vinkel, det er meget muligt at førstnævnte er en stor hjælp for mange og al respekt for det, men personligt blev jeg næsten væltet omkuld af al den negativitet, og fik lyst til at give et andet bud på det, - det er ikke ment som hverken en kritik eller provokation, - men nærmere en inspiration, good vibes :-)
02 Aug, 2014 23:28
Ja, det var da en noget mere opløftende og positiv indgangsvinkel.

Synes godt om :-)

Kh Helle
03 Aug, 2014 7:59
Fedt Sorgen

Den er livsbekræftende.

Jeg kom ud af alkoholend klør ved at fokusere på de små succeser, byttede videre på det der virkede. så skulle jeg i starten.

AA kører på total nederlag, total overgivelse, ikke kan klare sit eget liv, selvransagelse for at finde alle mine defekter.

Men bagved ligger der n masse andet men som ny havde jeg svært ved at takle dette, for at jeg ville gøre noget, at jeg gjorde det, så må jeg da alligevel have noget godt at bygge videre på.

Og ud fra dette kunne jeg så tage det indre gode i små step.

Men sådan er vi jo forskellige både som mennesker og der hvor man er når man starter i AA. Nogen kommer fordi de mener der ikke ar andet at gøre (har jeg hørt) - jeg kom for at få løst et problem.

Mvh Bjarne
03 Aug, 2014 9:50
Hej Bjarne

"AA kører på total nederlag, total overgivelse, ikke kan klare sit eget liv, selvransagelse for at finde alle mine defekter."

Hvor er jeg glad for, at jeg ikke er alene om den opfattelse :-) Det, der gør, at jeg personligt har det dårligt med AA, er netop det destruktive og nedgørende menneskesyn, der minder om "Det Gamle Testamente" i Biblen, der er bygget op omkring synd og straf og . Alt stritter på mig, når der tales om "defekter". Der er da ingen, der er defekte!!! Det er janteloven på den dårlige måde og strider mod alt, hvad man har fundet ud af og frem til inden for psykologien: Mennesker skal ikke nedgøres og ydmyges og fratages den sidste rest af selvværd og selvrespekt, de har, for at få det bedre. Det forholder sig faktisk omvendt. Men det siger jo sig selv i dag, for de fleste i hvert fald. Vi er alle, som vi skal være, men vi har også alle sammen ubalancer og områder, vi skal arbejde med for at komme bedre i balance. Men AA blev jo grundlagt i 30'erne, hvor menneskesynet var meget anderledes end i dag, og AA's principper er ikke blevet revideret siden.

Mennesker, der er havnet på bunden eller tæt på, skal da ikke bekræftes og bestyrkes i deres følelse af at være defekte, magtesløse og håbløse. Det klarer man jo alt for godt selv. Som jeg ser det, må det da handle om, at give os selvværd og selvrespekt og gøre os i stand til at sige fra og til og sætte grænser. Det er i hvert fald vigtigt for mig for at holde mig ædru. Hvis jeg lader mine grænser overskride, gør jeg føle mig til offer og bliver magtesløs, og det er lige til at drikke på.

Der har været en del huller på min egen vej mod at slippe alkoholens lænker. Men i takt med, at mit selvværd, min selvrespekt og min evne til at sige fra over for ting, jeg ikke har lyst til, og sætte grænser og mit mod til at udtrykke mine følelser - ikke mindst år jeg er såret - stiger, falder også min drikketrang. De 2 ting ser ud til at være omvendt proportionale for mig.

Sådan ser min vej ud. De AA'ere jeg kender, gør det til en katastrofe og et nederlag, hvis jeg fortæller, f.eks. at jeg drak 2 øl for 14 dage siden. Hvis jeg også selv gør det til en katastrofe og et nederlag, så bliver det sådan. Så jeg ville aldrig fortælle dem det, for jeg får ikke noget tilbage, jeg kan bruge til noget, der er godt for mig.

I min behandling, som jeg for øvrigt har valgt at stoppe, netop fordi den er nedgørende og hånende, har jeg registreret, at der er stor forskel på dem, der har drukket siden de var ganske unge, og dem der først er startet senere i livet og dermed allerede har lært en del om at mærke og tackle følelser, sætte grænser og sige fra. Ud fra dem, jeg kender, ser det ud til, at både drikkemønsteret og konsekvenserne er anderledes. Iflg. Lægehåndbogen, der kan findes på nettet, skelner man da også mellem 2 typer alkoholafhængighed:

"Type-inddeling af afhængighed
•En meget brugt inddeling er efter Cloninger et. al. Den skelner mellem type I og type II alkoholafhængighed

•Type I
◦Afhængighedssymptomerne bliver først dominerende i voksenalder og varierer meget over tid
◦Omkring en tredjedel vil have normalt drikkemønster efter et til to år uanset behandling
◦Afhængigheden er mere psykologisk end fysisk
◦Type I-alkoholafhængige har mere skyldfølelse over sit misbrug

•Type II
◦Problemerne manifesterer sig allerede i ungdomsårene
◦Der ses et mere destruktivt forløb og dårligere prognose
◦Ofte barndom/opvækst præget af rusmiddelmisbrug hos forældrene
◦Disse personer frembyder en mere spontan alkoholopsøgende adfærd og viser mere adfærdsafvigelse end type I, når de drikker
◦Der ses adiktivt drikkemønster"

Det undrer mig, at der ikke i den behandling, jeg selv har deltaget i, ser ud til at være kendskab til ovennævnte forskel. Jeg er en type I, men bliver behandlet som en type II, så "behandlingen" går helt galt i byen hos mig. Når jeg siger, at det ikke er sådan, det har været eller er for mig, får jeg at vide, at jeg er fuld af løgn. I AA har jeg også indtryk at, at man skærer alle over én (type II-)kam.
lisbet
03 Aug, 2014 10:15
I går, i dag og i morgen.
I dag er det 40 dage siden, jeg indtog alkohol. Den sidste gang var under en ceremoniel restaurationsmiddag i anledning af min sønnesøns studentereksamen. Jeg indtog, ligesom det øvrige selskab, 4 genstande henover en lang aften. Det føltes ikke rart, men aftenen var en stor succes.
Forud herfor indtog jeg alkohol ved 3 lejligheder efter den 1. Januar 2014. Det har været et ret ædrueligt liv.
Jeg har brugt hope umådeligt meget og dertil AA.
Hvis Helles sondring holder stik, type 1 og type 2, og hvorfor ikke.... hører jeg til den 1. kategori, da jeg først henne i voksenalderen mødte alkohol. Jeg begyndte ikke for alvor at regne mig for alkoholiker - som jeg hør nu - førend jeg gik på pension.
Med type 1 beskrivelsen passer også, at jeg først og fremmest er forpint mentalt, skam og skyld, hvis jeg drikker.
Lige for tiden har jeg det lidt skidt med AA, men jeg skipper ikke fællesskabet. Fordi det har været nødhjælp og fristed for mig. Men det er rigtigt, at AAs indgang til alkoholismen er tung, sort og indebærer fordømmelse i sig. Dog. Samværet alene er oplivende for det meste.
Mht i går, i dag og i morgen.......bliver det undertiden lidt til ordkløveri...når fprberedelsen af i morgen ofte, for mig, blir et nødvendigt islæt i dagen i dag.
Dette er ikke visdomsord, blot et skriveforsøg. Jeg slås med dårligt humør og har tit fundet opmuntring på hope.
Tak fordi I er her og skriver. Lov mig, at I bliver ved og er sammen med mig om det ædru døgns fane.
Kærlig og taknemmelig hilsen
lisbet 24 timer
lisbet
03 Aug, 2014 10:32
Kære Helle.
Ved genlæsning hæfter jeg mig ved dit udsagn om, at du har stoppet din behandling. Vil du ikke fortælle lidt mere om det, det lyder svært og hårdt.
Kærlig hilsen lisbet
Henriette
03 Aug, 2014 10:36
Kære Trådbidragere
Synes lige at det er værd at påpege, at JørnL afsluttede sit indlæg med :

(...den rummer med garanti noget for enhver, noget som er værd at prøve, noget som hjælper i dagligdagen, og det at komme videre, uanset hvor svært det ser ud.)

Altså ikke en opfordring til at se teksten som hverken en absolut livsfilosofi eller en komplet livsmanual,, som burde læses i sin helhed og efterleves slavisk på daglig basis.
Og ja, jeg er bekendt med at der er tale om AAlitteratur og en del AA´ere sikkert ville have en sådan opfattelse..
Selv deler jeg langt hen af vejen jeres opfattelser af og oplevelser med AA og AA´s program. Også jeg trættes og stødes til tider over AA´og forøvrigt al 12trins baseret behandlings menneske og livssyn.

Men i denne sammenhæng, skrev JørnL altså:
Tag, der er sikkert noget I kan bruge, og lad resten ligge.

Venlig hilsen
Henriette
Henriette
03 Aug, 2014 10:59
Kære Helle
Hægter mig lige på Lisbet hvad angår din beslutning om behandlingsstop. Det lyder som et svært men også modigt valg at stoppe. Hører gerne mere hvis du lyster og orker.
kh
Henriette
lisbet
03 Aug, 2014 11:00
Tak for din reminder, Henriette.
Du har helt ret.
lisbet
snupper 24 timer med dig
JørnL
03 Aug, 2014 11:17
Kære alle

Både nuværende og tidligere AA-medlemmer, samt naturligvis også alle i andre:

Det er forkert, at der ikke sker revision, i hvert fald af AA-litteraturen. De som kender til litteraturen vil - eller bør - vide, at 'overskriften' på 4. Trin i dag lyder:

'Vi lavede en dybtgående og frygtløs moralsk opgørelse over, hvad vi indeholdt.'

Og således er bogen 'Anonyme Alkoholikere', også kendt som Blå Bog eller Store Bog, revideret flere gange, siden den udkom første gang.

Ligeledes kom der for et års tid siden en ny udgave af '12 Trin og 12 Traditioner', så var man ikke klar over det før, så være det hermed oplyst.

At AA's program virker for så mange, er også en af de medvirkende årsager til, at behandling efter Minnesota-Modellen netop er baseret på dette program. Og 'i vore dage' tilsat nyere, gennemprøvede, behandlingsprincipper, som fokuserer på det enkelte individ.

I øvrigt er alle AA grupperne autonome/selvstyrende, og ingen tvinger nogen til noget som helst.

De 12 Trin - benævnt 'programmet' - er kun FORSLAG til, hvordan man kan komme til at leve et godt og ædru liv.

Den dag i dag er der desværre fortsat mange myter og fordomme om AA. Personligt har jeg oplevet mange eksempler på, at kritikere aldrig selv har deltaget i et møde, og/eller sat sig ind i basislitteraturen.

Og så vil jeg lige minde om - eller ligefrem oplyse om -

AA's Formålserklæring: (som for øvrigt over er ny-oversat for få år siden)

'Anonyme Alkoholikere er et fællesskab af mænd og kvinder, der deler erfaring, styrke og håb for at kunne løse deres fælles problem og derigennem hjælpe andre til at komme sig af alkoholisme.

Det eneste, der kræves for at blive medlem, er et ønske om at holde op med at drikke.

Der betales intet kontingent. AA klarer sig selv økonomisk gennem egne frivillige bidrag.

AA er ikke tilknyttet nogen sekt, trosretning, organisation, institution eller nogen form for politik.

AA tager ikke stilling til stridsspørgsmål og vil hverken støtte eller bekæmpe nogen som helst sag.

Vort hovedformål er at forblive ædru,og hjælpe andre alkoholikere til at opnå ædruelighed.'

v.h. JørnL
- på vej til AA-møde i Roskilde
03 Aug, 2014 19:04
Hej Lisbet og Henriette

Jeg skal lige have sundet mig over i torsdags. Det tager åbenbart lidt lang tid. Jeg blev lige gentraumatiseret i torsdags i min behandling. Jeg oplever overgreb, voldsom grænseoverskridning, og at jeg bliver angrebet og udstødt. Det er ikke befordrende for trygheden, og så er det svært at åbne op. Jeg har PTSD, og traumet ligger noget meget længere tilbage, end jeg troede. Så lige nu har jeg meget dårlig kontakt til mig selv og min krop. Det hjalp noget at svømme i dag. Men jeg er langt fra fuldt til stede i min krop. Prioritet nr. 1 lige p.t. er få genetableret kontakten til mig selv og min krop. Så må alt andet lige vente. Jeg må lige have ordentlig styr på, hvad der skete.
Henriette
03 Aug, 2014 23:34
Hej Helle
Det er jeg godt nok ked af at høre. Det er altid en voldsom oplevelse at blive udsat for men netop i en behandlingssituation bør det efter min mening slet ikke kunne forekomme. Noget er galt, når en "klient" efter en samtale oplever det du nu gør. Og det er aldrig klienten der er noget galt med når noget sådant alligevel sker. . Fint at høre at du trods alt har overskud til at reagere, både med svømning og ved at følge dine egne prioriteter.
Alt det bedste herfra
Kh Henriette
Any.
04 Aug, 2014 0:12
Tak til alle der har skrevet i denne tråd, det har givet mig mange tanker om hvad mine valg er; da jeg længe har følt mig forkert både her og der. Så tak for det I deler, det håber jeg giver mig mod til at finde min måde til at være i nuet på. Any.
lisbet
04 Aug, 2014 8:18
Hej Helle.
Tilslutter mig hurtigt Henriettes budskab. Tænker, tænker på dig. Hold ud, Helle, og kom tilbage. Det, du beskriver, bør ikke kunne finde sted.
Kærlige hilsner og knus
lisbet
håber det giver mening at sige: hold dig ædru
05 Aug, 2014 14:21
Tak Henriette

Det støtter og varmer :-)

Jeg skal op og have en snak med chefen for misbrugscentret på torsdag. Så vil jeg bede om en behandling, der er mere velegnet for mig.

Kh Helle
Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind