Velkommen! Log ind Lav ny profil

gud og højre magter

Indsendt af Duddie 44
Duddie 44
gud og højre magter
30 Jan, 2007 1:00
Hej til alle i Hope.

Jeg vil lige kort fortælle, at jeg har min gang i aa, dog ikke så tit mere. Man fortæller mig at det er umuligt at holde sig ædru, uden at lave trin.

Jeg har dog haft tilbagefald, men er gået i kognitiv behandling på Frederiksberg. Dette har hjulpet mig meget, det er sundt at kommme ind under huden og finde årsagen. Gud og højre magter kan jeg ikke med, desværre.

Men det jeg vil frem til, at det mon ikke muligt uden disse trin, iøvrigt kender jeg flere der har nogle år på bagen.

Hvad mener i???

Kærligst Duddie

Toby
Re: gud og højre magter
30 Jan, 2007 1:36
Hej Duddie
Jeg har selv kommet i aa i 3år og har ikke taget trin,ikke pågrund af gud og sådan. Jeg fik sådan en folder hvor en anden fra aa havde skrevet hvordan han som sponcer anbefalede man tog trinende. Jeg syntes simpelhen ikke det virkede som noget jeg havde lyst til at gå igang med. Jeg har også gået og tænkt på om jeg bare kunne lade være men jeg ved ikke rigtigt.
kh.Toby
30 Jan, 2007 10:27
Hejsa

Dette er et meget interessant emne, jeg komme rselv i AA, nogen er overbeviste om at det er de 12 trin der har reddet dem, andre klarer det fint uden.

En ting der dog er fælles for alle er at man skal "leve" i trinene - dvs. generelt opføre sig fornuftigt, ikke være bange for at sige undskyld når man begår en fejl, kunne tilgive andre m.v.

Jeg startede selv på trinene, men det er det med gud + trin 4 hvor man skal finde alle sine fejl, der gjorde at jeg stoppede - faktisk fik tinarbejdet mig til at drikke, jo ikke den bedste ting.

Jeg mener man ikke behøver at tage trinene, det kræver helt sikkert man er villig og klar til det, dette er sagt ud fra mine forudsætninger p.t., men bygger også på viden fra folk jeg har mødt gennem AA.

Jeg har heller aldrig hørt at man skal tage trinene for at være med i AA.

Bjarne1
Toby
30 Jan, 2007 11:56
Hej hvor er jeg glad for at du skriver det Bjarne.Jeg er nemlig i en gruppe hvor alle er overbeviste om at det at tage de 12trin er den eneste måde at holde sig ædru. Jeg har mere levet i trinene,og på den måde udviklet mig gennem de 3år jeg har gået der,det syntes jeg,at jeg har det godt med,men har alligevel ikke været sikker på at det var nok pga.de andre jeg går i gruppe med er af en anden menning. Jeg har kun været i denne gruppe,og tror måske jeg skal begynde at gå til møder andre steder,for vi er jo ikke alle ens.
kh.Toby
ib
31 Jan, 2007 13:51
Kære Duddie.

Jeg kommer i AA men har ikke taget trinene,og der er ikke en eneste som til mig har sagt at det er en betingelse for at komme i AA og jeg har været ædru i 2år og 6 måneder.

Knus.
Ib.
J.J. - visit
31 Jan, 2007 14:42
Hej Duddie

Man fortæller dig at det er umuligt at holde sig ædru uden at lave trin.

Det er en ganske hård påstand, og blot et lille blik blandt Hopes mange debatører igennem tiden viser faktisk det modsatte - både blandt de, der benytter AA, og de, der ikke gør.

Heldigvis da.

Desværre er der imidlertid også mange eksempler på, at folk der har arbejdet samvittighedsfuldt med trinnene ... ikke forbliver ædru.

Så min påstand vil være, at det er noget helt andet, noget individuelt, der afgør om en person ophører med sit misbrug.

AAs praksis med De 12 Trin har altid forekommet mig tvetydigt: på den ene side er det kun forslag, ingen kan tvinge andre til at arbejde med dem.
På den anden side er der massere af tekster om trinnene, der kommer med udsagn som dem du har mødt. Og der er en del medlemmer af AA, der helt sikkert TROR at trinnene er en forudsætning for deres egen ædruelighed.
Desværre er disse medlemmer ofte ganske anmassende, missionerende og fordømmende...

Så dit indlæg handler altså om en klassisk gåde for mangen AA medlemmer:
Det er ikke rart at få at vide, at hvis man ikke helt fanger dén med "The Big Guy in the Sky" ... så er man dømt til et usselt liv i misbrugets kløer.

( heller ikke selv om der i selve AA er ædru medlemmer, der ikke tror en hujende fis)
( disse medlemmer lider dog sikkert af "gammel adfærd" og er ikke rigtig "ædru"winking smiley

Den gode nyhed er dog, at der er alternativer, du kan sikkert indenfor AA finde en gruppe, der bedre passer til dit temperament ( 12 trins folkene har det nemlig med at samle sig).
Eller du kan koncentrere dig om dit nye tilbud, der både virker relevant og rationelt ( modsat fx. 7 trin, hvor Gud antageligvis fjerner dine mange karakterdefekter, som vrede, selvmedlidenhed, ringe selvværd, grådighed m.v.)

Så tag det roligt, AA med og uden trin anviser ikke en kollektiv vej for flertallet.
Og som de siger: "tag hvad du kan bruge ..."

mvh

J.J.
01 Feb, 2007 15:55
Jeg vil lige give mit besyv med hvis jeg da må. Jeg har en del års erfaringer med alkohol, stoffer, samt behandling, 12 trins programmer, kognetiv etc.
i bund og grund handler det om at få det godt med sig selv og sine omgivelse, og det må hver enkelt person selv finde ud af hvordan det kan opnås, hvis man da har et ærligt ønske om at holde sig ædru og forblive ædru.
Rent psykisk kan vi som alkoholiker være forskelligt udrustet, og det gælder nok alle mennesker i al almindelighed. Nogle mennesker lider af personlighedsforstyrelser hvad enten de er alkoholiker eller ej, andre ikke.

De første 6 år i 12 trinsprogrammet var jeg i perioder mer eller mindre skør, og hvis jeg ikke var forstyrret så blev jeg det, med en ekstrem Gudsbevidsthed, samt dæmoner som skulle uddrives, og skulle pisse mit territorium af konstant, og hen ad vejen oplevede jeg også en del kodninger, som ikke var specielt gode for mig, gamle indstillinger, holninger som jeg havde med hjemme fra eller fra uddannelser etc. som i bund og grund ikke havde noget med mig at gøre, da kernen af mig selv var udvisket pga. indtagelse af alkohol/stoffer/spil.

Idag er jeg mig selv på godt og ondt, og ved hvem jeg er har ingen forstyrrelser overhovedet og har fået et valg, jeg har ikke fortrudt noget af det ,som jeg har været igennem, ej heller 12 trins programmet, eller det som jeg i min naivitet har sagt ja til siden 1989, og jeg mener naivitet, da jeg ikke viste bedre, og har aldrig vist bedre end jeg gør nu.
Min Gudsbevidsthed er væk samt mine dæmoner som sikkert aldrig har været der.
For nogen går det hurtig andre langsomt og for nogen går det slet ikke, med mindre man giver slip i al sin modstand..

RB
mig
02 Feb, 2007 22:35
tak for dit indlæg jeg har været ædru i 4 mdr og jeg kan heller ikke bruge gud og højer magter til noget som helst,derimod kan jeg bruge min sunde fornuft den er heldigvis vendt tilbage til mig.jeg kommer lidt i aa og nogle ting kan jeg godt bruge men gud og højer magter er for mig lig med sluer og vrøvl
kh ricky
02 Feb, 2007 23:05
Tja.. sådan er vi så forskellige.
Troen har været min følgesvend i de 39 måneder jeg har været ædru - og det håber jeg sandelig den bliver ved med.
Tag hvad du kan bruge og lad resten ligge
02 Feb, 2007 23:06
Hej Duddie

I forhold til trinene har jeg slet ingen mening. Jeg har valgt AA-vejen fra i min søgning på et ædru liv. Så jeg vil bare minde dig om at der er flere måder at blive og forblive ædru på.

Du har det ikke så godt lige nu, kan jeg læse. Det gør mig ondt for dig. Men det får mig også til at tænke på om du er inde på den ædru vej der er bedst for dig. Du stritter så meget imod og vil så gerne på samme tid.

Nu er du igang med noget kognitiv behandling. Giv det en chance, jeg ved at nogen herinde har haft så meget godt ud af det. Jeg håber det samme for dig.

KH Bonnie
Duddie 44
03 Feb, 2007 4:22
Hej og tak for tilbagemeldingerne.

Jeg er nu sikker på det bliver den kognitive vej jeg vil gå, det virker allerede meget positivt på mig. AA har jeg aldrig haft noget i mod, dog kan jeg ikke overlade gud til at bestemme over visse ting i mit liv, det ansvar må ligge hos mig selv og kun hos mig.

Jeg kender også mange i dag som har rigtigt mange års ædruelighed og de har dog ikke engang været i aa, så vi er meget forskellige mennesker,så noget virker for nogen, andre er det andre midler der skal i brug..

Jeg må i seng nu, har været på kroen og arbejde, er lige kommet hjem, så det er et ukristeligt tidspunkt jeg skriver på.

Til Bonnie, jeg har det lidt bedre nu, jeg kan mærke fremgang, men tak for din omtanke som sædevanelig.

Kærligst en træt Duddie

Duddie 44
03 Feb, 2007 4:34
Hej JJ

Jeg har tænkt meget over dit indlæg, det rammer plet hos mig, der er ingen simpel opskrift på hvorledes du vil bevare din ædruelighed, det kommer fra os selv. Det styrker mig enormt at læse dit indlæg. Du skriver altid noget man virkelig kan gå og tygge over. Tak for det..

Kærligst Duddie

Duddie 44
08 Feb, 2007 23:15
Hej jj

Tak for dine så opbakkende ord til mig, det luner altid, virkeligt godt vi kan give hinanden noget. Det virker på mig..

Alt godt til dig JJ
Kærligst Duddie

J.J. - visit
14 Feb, 2007 18:08
Hej Duddie

Jamen selv tak. Dejligt at høre at det igen går fremad for dig.

Når jeg skriver som jeg gør er det fordi at jeg engang selv, som tvivlende AA´er, har prøvet situationen:

"At være dømt til en alkoholisk død eller leve på et åndeligt grundlag er ikke altid lette alternativer at stå overfor"

(Store Bog s 63 - "Vi Fritænkere"winking smiley.

Jeg har også brugt polemiske ord om dette udsagn. Kaldt det utroværdigt, udokumenteret og hjernevask.

Thi ... den gode nyhed er jo, at du ikke behøver trin - år ind, år ud - for at komme dig af et misbrug.
Lad Gud være hos dem, der ønsker det.
Intet problem med mig.
Det har alligevel intet med misbrug at gøre!

Hver mand og kvinde finder sin egen vej. Hvis vi ønsker det.
Og det tror jeg at du gør. Så hold fast ved dine egne beslutninger, dine værdier og din energi; dét er meget mere værd end at du belaver dig på at en Højere Magt både "kurerer" dig og samtidigt holder dig som en lydig træl til dine dages ende;-)

God vind

Nok engang venlige hilsner

J.J.
det er muligt uden aa
23 Feb, 2007 21:17
jeg har aldrig benyttet aa - og det er lykkedes mig at være ædru i nu et år og 2 måneder. tidligere har jeg været ædru i henholdsvis 6 og 9 år. Jeg har godt fat i den gode linie.

Ikke et ondt ord om AA- for jeg kender dem ikke - men ved, at mange har haft stor glæde af dem.

Men jeg vil blot sige, at det kan lade sig gøre at klare sig med andre hjælpemidler uden aa.

Knus

fighteren
Ole D.
17 Mar, 2007 0:19
Kort og godt - Det eneste der kræves for at være med i AA er et ønske om at holde op med at drikke!!!
17 Mar, 2007 1:03
Hej Ole D.

Det er vel også det eneste der kræves for at blive ædru uden at være med i AA.

KH Bonnie
Jannie
17 Mar, 2007 6:47
Hej

AA handler jo ikke kun om at være ædru...det handler om at finde mentalt ro i sig selv igen..livskvalitet.

Man kan sagtens være ædru..men at få et godt liv er ikke det samme.

vh Jannie
Ole D.
17 Mar, 2007 8:34
Joh - men dette er taget direkte fra AA's formålsparagraf. Og der er mest ment som svar på Bjarne1's "spørgsmål"

Ole D.
Det har du
17 Mar, 2007 9:38
...så evigt ret i. Det kan jeg sagtens skrive under på.

Ole D.

Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind