Velkommen! Log ind Lav ny profil

Religion kontra højere magt

Indsendt af jtr47
Religion kontra højere magt
10 Jun, 2007 10:43
Hvordan skiller i religion fra tro. Jeg har prøvet at skille de to ting fra hinanden, men kan ikke. Jeg bliver ved med at forbinde de to ting. Jeg har gået i AA i 3½ år nu og kan bare ikke få det til at fungere.
Re: Religion kontra højere magt
10 Jun, 2007 12:34
Hej jtr47
Det behøver du da hellere ikke,jeg siger også gud som jeg ser ham,men jeg forbinder det stadig med kristendom. Det er iøvrigt også min erfaring,at andre i AA gør det samme. Hvorfor er det så vigtigt for dig,at skille de to ting?
Kh.Toby
10 Jun, 2007 13:01
Hej Toby. Det gør jeg fordi religion er noget jeg tager afstand fra. Jeg kan ikke se at religion nogensinde har gjort noget godt for mennesket. Jeg mener at religion er til at undertrykke folk med. Den viden vi har idag har vi på trods af religion. Ufred i verden og undertrykkelse er hvad jeg kan se vi har fået ud af kristendom og andre religioner. Der er aldrig kommet noget godt ud af at præster og andre representanter for religioner har haft magten. Det er bare min mening om religion og skal ikke tages for andet. MVH Jan.
10 Jun, 2007 13:52
Hej
Ja så kan jeg godt se problemet,det er svært at be til noget man ikke tror på.

Jeg har mødt andre i AA,der ikke tror på gud,de kalder det jo,som du også ved, en højere magt,der kan jeg ikke se mig selv,da jeg dagligt ber til gud,og det er egentlig der jeg finder styrke og ro,og skille det ad tror jeg hellere ikke jeg kunne,men måske andre har et bud på hvordan.
Kh.Toby
10 Jun, 2007 22:41
Skal man tro på en højere magt i AA?

Det ville jeg nok have svært ved. Jeg er medlem af Folkekirken, men ateist. Og det kan jeg sgu ikke lave om på.

Men jeg har da overvejet at kigge ind til AA.
12 Jun, 2007 17:21
Hej den erkendende. Nej du behøver ikke at tro på en højere magt for at være i AA. Jeg har aldrig kunnet tro på en gud, men jeg har brugt og bruger stadig AA gruppen som en magt der er højere end mig selv, og det fungerer fint, så tag du bare til AA møder. Der er sikkert andre ateister der kommer der. MVH Jan.
13 Jun, 2007 16:40
Hej Jan

Nu bliver jeg nødt til at spørge dig hvad du mener. I dit startindlæg skriver du "Jeg har gået i AA i 3½ år nu og kan bare ikke få det til at fungere". I dit seneste indlæg giver du udtryk for at du ingen problemer har med højere magter og AA. Er det mig der misforstår ?

KH Bonnie
13 Jun, 2007 18:12
Hej Bonnie. Det jeg mener med at det ikke fungerer er mine forsøg på at få en tro på en gud. Jeg misunder lidt de menesker der kan overlade mange af deres problemer til deres gud. Jeg har virkelig forsøgt mig, men kan ikke få det ind i hjertet og kommer gang på gang til den konklution af jeg er ateist. Men aligevel er der en lille gnist i mig der fortæller at måske er der en gud. Jeg arbejder sammen med en kristen meneske og vi har fået mange og lange samtaler om det at have en gud. Jeg var måske en smule utydelig med min forklaring, men det kan være svært når man skal skrive istedet for at tale. MVH Jan
nicole
14 Jun, 2007 13:27
må jeg som pårørende deltage i debatten her?

jeg tror ikke på nogen egentlig religion, jeg tror på at der er en skaber af alt det vi kender. der må jo sidde en ret genial arkitekt et sted som har skabt det her.

om han hedder gud eller allah er for mig bedøvende ligegyldig. der er noget der er større end mig....og denne energi har givet MIG ansvaret for MIT liv. punktum.
jeg følger den lovmæssighed der hedder indsigt gir ansvar. vi blir ike budt nogen opgaver vi ikke kan klare.
om den ene eller anden profet er mere rigtig tror jeg heller ikke på. jeg tror på at de havde hver deres tid med hver deres rigtige budskaber.

religion er for mig at man følger den ene eller den anden tros retning, jøde, muslim, kristen osv.
Rie
20 Aug, 2007 12:30

Der findes mange religioner men kun en
åndelighed...knus rie.
21 Aug, 2007 10:44
Ja, din egen - for mig at se
Rie
21 Aug, 2007 14:50
tror på vi alle ejer en åndelighed i os selv--- tror du misforstod mig.
21 Aug, 2007 17:37
Nej, tværtimod. Jeg er helt enig med dig. Fik måske ikke formuleret mig så tydeligt.

Hav en god aften.

Kærligst
Levekokken
Helle.
28 Aug, 2007 10:47
Hej Jan

Jeg har gået og spekuleret lidt over dit indlæg og vil gerne give dig min opfattelse af religion og højere magt.

Jeg har samme opfattelse som dig, at religion har bragt megen splid, krig og uvenskab med sig. Dog har den også givet trøst, glæde og sindsro for mange, som bruger den i svære situationer.

Jeg er ikke religiøs, men er da både døbt, konfirmeret og gift i en kirke, ligesom jeg holder af, at gå/sidde på en kirkegård og nyde freden og roen der. Da min datter skulle giftes, gik jeg op i kirken dagen før og takkede for, at jeg var ædru og fik lov, at opleve hendes kommende bryllup. Jeg var så glad, at jeg følte det var naturligt, at takke min højere magt(gud) der.

Jeg er kommet i AA fra 1995 med enkelte pauser og den Gud vi ber' til, vælger vi jo selv. Jeg er overbevist om, at der er en højere magt, der har holdt hånden over mig, ellers var jeg ikke her nu. Kun jeg ved, hvad min højere magt er og jeg har intet problem med, at kalde dette for Gud, et eller andet skal det jo hedde.

Nu startede AA jo i USA og der er de nok mere troende og går mere i kirke end her, men det er jo op til en selv, at finde det leje, som vi mener, vi kan acceptere. Her tænker jeg på, at fritænkere også er velkommen i AA.

Jeg håber, du får lidt ud af mit skriv.

Kærlig hilsen

Helle
02 Sep, 2007 20:03
Hej Jan,

det er flere dage siden jeg snublede over dit indlæg om tro / religion. Jeg bestemte mig for at svare, men den ene dag har taget den anden.

I min begrebsverden er tro og religion 2 sider af samme sag men dog vidt forskellige begreber. Forstået på den måde at der er religion – og der er tro.

For mig at se, så er religion det ”overordnede” inden for hvilket man KAN finde troen.
Religion er en stor kasse – eller en ramme, der rummer meget.
Der er flere religioner, så som kristendom, hinduisme, buddhisme, muslimer og …..
Hver af disse religioner har deres ”grene”. Kristendommen har protestanter, katolikker, adventister, metodister, baptister og …
Hinduer, buddhister og muslimer har også deres ”grene”.

Fælles for alle er, at de hver har deres eget religiøse islæt.
Kristendommen bekender sig til Kristus.
Buddhister til Buddha, muslimer til Allah og så fremdeles.

I en af disse grene kan jeg finde mit ståsted rent religiøst.
For mig betyder det at jeg er kristen – og bekender mig til Kristus. Min tro på Ham er troen og ikke religion. Min tro er min højere magt.
Denne ”højere magt” kan for min skyld være hvad som helst – folk må tro på det de nu tror på. Om det er de gamle nordiske guder, den græske mytologi, solen, månen, vinden eller ….
Det er troen der er det essentielle.
Projekteret over på AA – så siges der netop at ”ham” (den højere magt) er sådan som du opfatter det.
Om det så er en lille sten, kaninfod eller … som man føler noget specielt for, så er det den højere magt set i mine øjne.

Jeg accepterer og respekterer at andre bekender sig til en anden religion – det er trods alt der troen har sit fundament. Jeg har stor respekt for andres tro og tilhørsforhold.
Det jeg kan have svært ved at acceptere er MÅDEN en religion udleves på. Her tænker jeg specielt på at jeg ikke finder det OK at nogen skal diktere mig hvad og hvordan jeg skal tro. Der findes religiøse fanatikere – og netop fanatisme er jeg stærkt modstander af. En fanatiker har ingen respekt – eller forståelse – for andres synspunkter.
At tro er en frivillig sag så at sige, – og så er det også frivilligt ikke at tro.

AA benytter 2 termer; ”Den højere magt” og ”Gud”.
Det er nok den sidste term der falder mange for brystet. For ordet ”Gud” er synonymt med den kristne tro i den vestlige verden. På denne måde bliver AA ubevidst til en ”gren” af en religion og tankemæssigt er der ikke langt til tanken ”missionsk” der nok for mange har en negativ klang.

Fordomme er der nok af. En af dem kunne netop være at AA er missionsk og man skal være ”ægte kristen” for at kunne deltage.
Intet er mere forkert. AA er for alle – uanset tro, race og andre baggrunde. Hvis jeg med få ord kunne mane denne fordom i jorden, så gjorde jeg det gerne men det er nok ønsketænkning.

Mit lille råd er ganske enkelt; tag det for hvad det er – og ikke mere!

Et lettere rodet indlæg – men kan det blive anderledes med sådan et stort og ømtåligt emne?

Any.
02 Sep, 2007 23:36
Til jtr47.

du kæmper vist med noget mange kender,- jeg gør, jeg har søgt i så meget forskelligt, og hver sted er det som om der er en retningslinie som er den eneste rigtige måde, hvis man er søgende efter en mening med livet (noget der er størrer en mig).

I dag er jeg der, hvor jeg er sikker på der er noget der er størrer end mig, (kalder det gerne gud, men ikke i tilknytning, til nogen troesretning).

Men der er så meget jeg ikke har indlflydelse på, vejret, mit eget liv, for jo mere jeg selv vil det bedste, så tager det ofte en anden drejning, det samme gælder i forhold til vender og bekendte, derfor når jeg har givet slip i at få styr på noget eller hjælpe andre, d.v.s. givet slip, da jeg føler mig magtesløs, er der ofte sket nogle uventede, positive ting.

For mig er det at overlade det til en højere magt(gud).

Har ikke fortalt det til andre før, men får løst et gøre det nu, når jeg har de dage hvor jeg ikke kan finde ud af hvad jeg gør, så går jeg ud i naturen, smider mig på græsset, sidder på en bænk ell.l., og er helt tanketom- pludselig farer en tanke forbi, bliver opmærksom på et vindstrejf, en solstråle o.l., og får lyst at følge denne tanke, den har altid ført mig videre, måske i en uventet men positiv retning.

Det lyder nok vildt, men sådan opfatter jeg der er noget der er størrer end mig selv.
coy
29 Sep, 2007 22:12
Hej jtr47.
Faldt lige over dit indlæg.
Det med at lægge sine problemer over til Gud, har jeg heller aldrig forstået. For mig handler det om at få styrke til selv at løse sine problemer. Mange snyder sig selv ved at tro at en højere magt kan klare deres problemer.
Og det vigtigste for mig er åndeligheden: At jeg har det godt med mig selv og andre mennesker. For det havde jeg aldeles ikke da jeg drak...
Kærligst Coy
niko
25 Oct, 2007 23:20
min højere magt definerer jeg ud fra den kraft og magt der er bag religioner. Hoved sagen er at jeg formår ved hjælp af bønnens kraftog aa fællesskab at leve med føleleser som frygt vrede selmedlidenhed ovs som tidligere kunne give mig drikke trang..jeg ser aa som et åndeligt program hvor man ved fælles hjælp og de 12 trin langsomt intergrerre åndelige principper som tillid tollerance ærlighed villighed åbent sind glæde taknemlighed fællesskab ovs. Ånde-i-lighed sammen med andre afhængige til aa møder er bestemt en magt som er større end mig selv som har båret mig igennem føleleser ædru hvor jeg før ville have drukket. Det har virket i 3 år for mig.
mig
27 Oct, 2007 16:27
AA
Gud mig her og gud mig her for en ateist som mig er det noget forbandet ubrugeligt sluder .Det kan jeg sku da ikke holde mig ædru på men nogen kan jo måske skulle jeg have passet min søndags skole da jeg var barm så havde jeg da sparet de penge som voksen
mig
Torben H
27 Aug, 2013 11:46
Det er ret enkelt.. Jeg tror heller ikke på Gud i ordets religiøse forstand da jeg ikke er religiøs og aldrig bliver det. Men min definition på en højere magt er noget JEG bruger og som virker for MIG. Jeg tror på at min højere magt virker igennem andre mennesker ( har jeg tyvstjålet fra andre før mig ) det eneste jeg gør er at være villig til at finde noget jeg tror på og det har jeg fundet. Og selvom det ikke kan defineres er det lige meget ... bare det virker....
Og jeg er ædru på 10 år........
Tak for mig
Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind