Velkommen! Log ind Lav ny profil

Oxfort bevægelsen

Indsendt af jkp(jens)
Oxfort bevægelsen
01 Mar, 2008 14:54
Hej Hope

hvis i går ind på Google , skriver Oxfordbevægelsen så vil i finde rigtig meget matriale , der handler om at dele sine bekymringer og synder , det var en religiøs sammenslutning

holder i det så op mod AAs program , ja så er de to ting stort set ens.

det eneste der er nyt er navnet og at det nu handler om alkohol.

i AA munde hedder det at det var Bill og Bob der opfandt det , det er noget sludder , AA er et kopi af oxfordbevægelsen , ikke mere , eller mindre , er du uenig så søg , og læs.

AA og oxfordbevægelsen er ens , og AA er derfor ikke en opfindelse i sig selv , men et kopi , af en religiøs sammenslutning

kh Jens
Henriette
Re: Oxfort bevægelsen
01 Mar, 2008 18:58
Hej Jens

Bill og Bob levede i en tid der var præget af Oxfordbevægelsen og det moderne gennembrud - ikke så sært at de brugte disse tanker i deres opfindelse (aa).

Mennesket tænker nu engang i de kategorier der er til rådighed - det er ikke et plaigat. Sorry Jens - prøv noget andet i dit korstog mod aa.

Henriette
dsf
01 Mar, 2008 19:00
here we go again den store konspiration, se da for fanden at acceptere at nogen bliver ædru via a.a´s vej, og drop så din bitterhed over dit tilbagefald.
eller ta´et mere og kom til fornuft.
01 Mar, 2008 19:49
det var da utrolig som i kan

prøv nu at slå hjernen til , jeg skriver om det jeg vil , jeg skriver om Aas oprindelse , fordi der er nogle mennesker der tror det er Aas egen opfindelse , men det er altså oxfordbevægelsen der bliver kopieret.
og det var så i øvrigt en religiøs bevægelse , lige som jeg mener AA er

når i har så utrolig travlt med at lave en psykologisk profil af mig , er det så for at skjule jeres egen usikkerhed.

Igen der er en hel del "ø bøv bussemand" i det i skriver , lad dog mig/folk ha en mening uden i skal forsvare jeres hellige AA konstant ;-)
rolig nu det er der sikkert også i morgen , nu det har været der siden 1930 , eller der omkring.
brug det, elsk det , men lad også mig ha en mening , det er så i øvrigt ydmyhed , og det er ikke det i er mest fyldt af lige nu ;-)
og inden i nu skriver at det er jeg heller ikke fyldt af (ydmyhed) så har jeg heller aldrig påstået at det er noget jeg praktiserer , men det skulle så være noget i AAer bruger , eller er det kun når i mødes i klubben.

hilsen
Jens

kh Jens
Bob
01 Mar, 2008 21:46
Hej…

Der er lavet en film der hedder “My name is Bill W”, og den beskriver det fint.

Bill’s Bedste ven Ebby, som også er alkoholiker, dukker pludselig op og er pinlig ædru, Bill’s kone Lois spørger hvad der er sket, og han er gået ind i Oxford bevægelsen, og er nu ædru og “frelst”.

De bliver enig om han skal forsøge at overtale Bill, men det mislykkes total.

På et senere tidspunkt bliver Bill indlagt på et sindssyg hospital, og mens han ligger der og taler i vildelse får han en åndelig åbenbaring, eller sagt mere menneskelig han nåede sin bund, og forblev ædru.

Han og Ebby forsøger nu at praktisere de gyldne ord fra Oxford, som bla. Også går ud på at give det videre, som vi kender det fra AA, men på en noget anden måde, og det virker ikke, Bill og Ebby forbliver ædru, men ingen af dem de slæber til huse opnår ædruelighed.

Det er en lang historie, som jeg forsøger at gøre kort.

Bill bliver tilbudt arbejde igen og skal i forbindelse med det rejse rundt, på et tidspunkt på et hotel vakler hans ædruelighed, og han går ind til baren, men i sidste øjeblik veksler han penge til telefonboksen, og begynder nu at ringe til de præster der står i telefonbogen, og siger han skal tale med en alkoholiker, de tror selvfølgelig manden er sindssyg, men til sidst lykkes det ham, at få adressen til Doktor Bob, som stadig er aktiv alkoholiker. Da Bill presenter sig for Bob, spørger Bob hvad der får Bill til at tro han kan hjælpe Bob, som allerede har prøvet alt fra sindssyg hospitaler til præster, så svare Bill, du misforstår, jeg er her ikke for at hjælpe dig, men for at hjælpe mig selv, det får Bob til at lytte, og de taler hele natten, og Bob drikker aldrig mere.

Det der nu virker er at de har fjernet det religiøse, og fortæller nu blot om dem selv og deres liv som aktiv alkoholiker. De beslutter efter nogle dage at prøve det på andre, og tager ind på et hospital hvor de får lov til at tale med en alkoholiker, og efter at have talt med ham et par gange forbliver han også ædru, og AA er født.

Senere skriver Bill bogen “Anonyme Alkoholiker” baseret på de historie og erfaringer de havde, og der bliver lavet et trin program, og AA bliver mere og mere som vi kender det i dag.

Jeg kan ikke forstå hvordan man efter mange år i AA, kan tro det har noget at gøre med religion.

Det drejer sig om at slippe taget i sit liv, og indrømme at man med glasset i hånden, har nået sin totale fallit, og ikke længere magter sit eget liv, og ligge sit liv i hænderne på en magt støre end sig selv - ikke Gud, men en magt støre end sig selv.

Vi kender alle udtrykket “der er mere mellem himmel og jord, end som så” og et eller andet sted der i mellem er min højere magt.

Jeg har læst i den hellige bibel, og tror ikke et ord af hvad der står skrevet.

Jeg tror på mig selv og min ædruelighed, og der vil aldrig være noget der er vigtigere end min ædruelighed.

Jeg kan godt forstå nogle mennesker tager et tilbagefald, når de går mere op i min ædruelighed, end deres egen.

KH. Bob.

PS. Hvis man er interesseret i at vide mere om Bill W liv kan jeg anbefale, at se filmen “My name is Bill W” som jeg har set hos filmudbyder på nettet til 150kr. Den fås desværre kun i Reg.1, og altså uden danske undertekster, men det er en kanon film, med et let forståeligt budskab.

toti
01 Mar, 2008 21:54
mener også den er på youtube..

kh toti
01 Mar, 2008 21:54
kære Henriette

aa er jo ikke opfundet , du skriver det jo selv , det er et kopi af oxfordbevægelsen , så bil og bob opfandt ikke en pind.

problemet er så at der i dag er rigtig mange nykommer der bliver ført bag lyset , og tror det er bil og bobs opfindelse , lige som der påståes at det ikke er en religiøs sammenslutning , det er så direkte løgn.
det bekræfter du jo også selv , ved at skrive bil og bob brugte oxfordbevægelsen som deres aa program

hver gang et aa møde slutter rejser i jer op tager hinanden i hånden og siger i kor følgende

GUD giv mig sindsro til at aceptere de ting jeg ikke kan endre mod til at endre de ting jeg kan og visdom til at se forskelen.

så gud er en stor del af det , du/i kan så kalde det
GUD SOM DU OPFATTER HAM

men det er stadig religion.
eller en højer magt , det endre ikke noget

det er så også fint med mig , hvis der er nogle der bliver ædru af at tro på gud , og det mener jeg.

men stå så også ved det , at det er religion , der gør jer ædru .

12 trin handler om at bringe budskabet vider , til alkoholikeren der lider i nu , og igen henriette , det er også fint med mig , men det er så lidt lige som jehovas vidner , i vil ha andre til at gøre og tro som i selv gør.

sluttelig , så er det lidt tragikomisk at nogle af jer så er så opsat på at få mig til at ligne en idiot , når grundstenen i AA er ydmyhed , d.v.s plads til andres mening.
En anden hjørnesten i Aa er ærlighed , og så bruger du og andre beton AAer , løgn i jeres påstande over for mig.

AAs formålsparagraf siger også , blandt andet , vi agitere ikke , vi tager ikke del i konfligter , det passer jo så heller ikke sammen med alt den modstand jeg møder , når jeg skriver om AA , du er en af de eneste der går i mod min mening med dit eget log ind navn , det er i øvrigt flot ,

men prøv at se hvem der ellers er der , det er anonyme navne , fordi de ikke vil stå ved hvem de entlig er.
hvis i nu bare stod ved at jeres tro på gud har gjort jer ædru , så fint med mig , men det må det ikke hedde , for så kan i ikke rigtig få nye ind , der er jo heller ikke masse indmelding i jehovas vidner

Jeg tror på gud , gud er inde i mig , jeg skal bare lade ham komme frem , det er for mig åndelighed , jeg tror ikke gud har gjort mig til alkoholiker , jeg tror heller ikke gud kan gøre mig ædru , jeg tror gud har givet mig en fri vilje til at vælge hvad jeg vil , og så må jeg tage konsekvensen af mine valg.

kærlig hilsen Jens
Bob
01 Mar, 2008 22:00
Hej Toti.

Nej det er en film der har spillefilms længde, men der er optaget noget med Bill W og Lois, som ligge der.

KH. Bob

01 Mar, 2008 22:00
Hej Bob

jeg vil gerne stille dig et spørsmål , der er ikke nogen bagtanke med det , men blot et spørsmål. du har så 3 valg

1 du kan vælge at overse mit indlæg

2 du kan sige det kommer ikke mig ved

3 du kan svare mig ærligt

mit spørsmål er så

tror du på at gud hjælper dig med at holde dig ædru.

kh Jens
Bob
01 Mar, 2008 22:03
Hej Jens.

Jeg tror ikke på den hellige bibel.

KH. Bob

01 Mar, 2008 22:06
hej Bob

først tak fordi du vil svare mig

men jeg forstår ikke dit svar , du skriver du ikke tror på bibelen .

men mit spørsmål var tror du gud har gjort dig ædru , eller din tro på gud har gjort dig ædru.

Bob jeg ved godt jeg går tæt på , men det er seriøs ment og kommer fra hjertet

kh Jens
dsf
01 Mar, 2008 22:09
Prøv at slå hjerne til også, jeg skriver også om det jeg vil. Og din galde over at a.a og minnesota ikke virkede på dig, skal ikke stå alene uden en kommentar om at det virker for andre.
01 Mar, 2008 22:11
ps skulle måske også lige skrive , at det er fint med mig , hvis der er nogle der bliver ædru på en religiøs tro , det er 1000 gange beder end at drikke , det er bestemt ikke løsningen , men giver kun nederlag på nederlag

jens
Bob
01 Mar, 2008 22:19
Hej Jens.

Det er fordi jeg gerne vil have du skiller det af, og jeg går ikke i kirke, og jeg tror ikke på det der står i den hellige bibel.

Ja du går tæt på, men jeg er anonym, og har ikke noget at skjule.

Jeg var ædru da jeg kom til AA, så hvem og hvad der gjorde mig ædru ved jeg ikke.

Jeg tror på en god og kærlig Gud, og for mig er der ikke noget støre i AA, end ham.

Alt det med du siger at nogen AA’er vil manipulere med dig og andre - drop det Jens, hvis du forstår budskabet, er der kun en magt der bestemmer i AA - Din højere magt.

KH. Bob.

PS. Inden du splitter indlægget af, så spørg hvis der er noget du vil vide.

01 Mar, 2008 22:21
skriv nu ikke det virker for andre , men skriv sandheden , det virker for dig , andre kan jo nok tale for sig selv.

og min galde er nu ikke så slem , hvis du nu læser alt hvad jeg skriver.
det handler nok mere , for dig om at , du vil ha ret , og jeg er et fjols.

du skriver under et andet navn normalt her inde , det er mit gæt , det indrømmer du nok ikke , men du ved det jo bedst selv , hvis jeg har ret i det , så er du ikke AAer , du har ingen ydmyhed , du lyver , og du agiterer for aa , vilket heller ikke er meningen med aa.

det er folk som dig jeg "er efter" i laver jeres egne AA regler , og for ind i mellem nykommer til at blive jeres kopi.

det var og har aldrig væet meningen med AA. du/i er ædru på andres alkoholisme , du/i kan ikke holde jer ædru , uden i kan belærer andre , og du/i bruger så længden på jeres ædrulighed som våben.

men nykommeren er den vigtigste , men det har du/i glemt

hilsen Jens
Tom
01 Mar, 2008 22:23
Mange danskere er meget fremmede overfor tro, og går nærmest i panik, hvis det er mindste skygge af religion indblandet.

Men faktisk er der videnskabelige undersøgelser som dokumenterer at troende mennesker har en bedre livskvalitet m.m. end os ateister.

Jeg har set folk, som er meget langt ude i et misbrug pludselige blive frelste og nærmest fra dag til anden kvitte et alvorligt misbrug uden anden hjælp end en stærk tro.

AA er dog slet ikke nogen religion, men den anvender samme virkemidler som vækkelsesbevægelser gør. Man bliver ikke frelst, men får en "åndelig opvågning".

Personligt tror jeg slet ikke de 10 trin i AA har nogen som helst effekt på ædruelighed. Med denne "åndelige opvågning" har helt sikkert en betydning, foruden at man har et fællesskab med nogle ligesidede så man på den måde holder fast i ædrueligheden.

Desværre er jeg sådan indrettet, at jeg er ikke religiøs, og er af natur meget skeptisk, så jeg egner mig ikke til AA eller til at blive religiøs, men jeg ville nogle gange ønske, at jeg bare kunne overgive mig til en tro i stedet for altid at skulle stille spørgsmål og ville diskutere og forlange dokumentation.

Kh
Tom

Bob
01 Mar, 2008 22:29
Hej Tom.

De 12 trin, er for at gøre dig til et helt menneske.

Jeg drak fordi jeg ville have det hele, det var umuligt, så jeg drak og fik det hele, de 12 trin er lavet for at jeg kan få det hele, uden alkohol.

Det er den korte version, du kan få den lange en anden dag.

KH. Bob.

Tom
01 Mar, 2008 22:32
Hej Bob

Det er rigtigt det er 12 trin. Jeg har dem liggende og har læst dem nogle gange, men det siger mig bare intet - desværre.

Kh
Tom

toti
01 Mar, 2008 22:35
hej tom..

jeg er meget som dig i forhold til det at tro og gudesnakken...

men som du nævner er det det fælles forum hvor andre mennesker sidder der og har prøvet noget af det samme som en selv, hvilket for mig betyder at jeg ikke behøver at forklare mig helt vildt tydeligt, og heldigvis for det da det kan være enormt svært ind i mellem. der er som oftest en eller anden der lige kan sætte ord på og alene det er da en befrielse at det kan lade sig gøre..
og hvis der så oven i hatten komer et godt råd eller et kærligt spark bag i er det da en bonus.

jeg er i tvivl om hvad det er der gr eg er ædru aa familie, mine børn mig selv arbejde kollegaer venner... midt bedste bud er alt det til sammen, og ja hvis der er nogen der vælger at kalde det for min højere magt så fred være med det, jeg mener at det er det der gør livet værd at leve, der holder mig ædru, og ikke mindst fordi det er et valg jeg dagligt træffer og ingen anden, ligesom det også kun er mig der har valgt at drikke og ingen anden.

kh toti
01 Mar, 2008 22:36
Hej igen Bob

jeg tror ikke der er nogle der vil mig noget dårligt i AA , men jeg tror der er nogle der gradbøjer det.
sjov nok er vi to entlig ens , vi tror begge to på en gud.

hvis jeg husker rigtig er du det man kalder gadebarn i AA , d.v.s. du har aldrig været i behandling.
jeg har en kæmpe respekt for din ædrulighed , du gør noget rigtig.

Jeg er også ædru igen , efter en kæmpe krig , dels med mig selv , men også p.g.a. en endring af min opfattelse , og mit farvel ti AA.
som jeg tidliger har skrevet er der stadig elementer fra AA jeg bruger , men at gå til møder er for mig fortid , fordi der kommer de personer der gradbøjer AAs program

tak for din ærlighed Bob

forsat god weekend til dig

kh Jens
Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind