Velkommen! Log ind Lav ny profil

Oxfort bevægelsen

Indsendt af jkp(jens)
toti
Re: Oxfort bevægelsen
02 Mar, 2008 20:21
jens helt ærlig, hvad er formålet med den her vendetta, du leder efter indrømelser, som du tilsyneladende ikke helt får sådan som du gerne så dem (derfor mundkløveriet) lad os nu antage at u ik de svar du leder efter, hvad kune du så bruge det til.. at holde dig mere ædru..?
at hovere, se hvad sagde jeg..?
beller noget helt tredje..., jeg bliver sku helt bekymret for den diskussionslystne djævel der farer i dig, og i stadig stigende, og mere skarp version over de sidste 3-4 uger..

det erlidt jens 3 år agtig - du ved hvad jeg mener

kærlige skulderklap, toti
02 Mar, 2008 20:33
nej de er ikke kim

de går fra tilbagefald til tilbagefald i AA , lige som alle andre steder

så hold nu op . AA er bare en mulighed

ikke løsningen , det er bare noget i over alkoholiker påstår

toti jeg har det fint , har du tænkt på om du selv er ved at blive fanget i det edderkoppespind jeg beskriver ?

jens
toti
02 Mar, 2008 20:36
nej nu hold op det at besvare spørgsmål med spørgsmål, den gider jeg ikke... du kender da vist min holdning til netop det emne om nogen her inde... hvilket jeg også mener fremgår af de skriv jeg har bidraget med..

kh toti
02 Mar, 2008 20:40
ja men så hold fast i TOTI ikke i en eller anden form for religion

du har flyttet dig meget på den tid vi to har skrevet sammen toti

troen på gud er ikke dårlig , men troen på at ædrulighed kommer sammen med gud , den er falsk , ædrugligheden kommer , af den kærlighed du har til din kone dine 2 børn , eller måske vigtigst , din lyst til et andet liv , et ædru liv som du nu har levet i overt 7 mdr.

kh Jens
toti
02 Mar, 2008 20:49
ja lige præcis, det e r der jeg stadig er, jeg er bare blevet mere lydhør over for hvad omverdenen fortæler mig.. og det er alt hvad der er i min omverden godt som skidt aa og hockey makkere...

men prøv at ligge mærke til du nu her selvbringer det religise ind i den her lillesamtale/skriv... hvilket jeg ikke på noget tidspunkt har gjort, jeg har lufte MIN bekymring for DIG.. ikke andet, du fortsætter i selvsvinget, og bringer noget helt andet ind i det jeg egentlig lagde op til..

du ved jeg går til møde. du ved hvordan jeg forholder mkig til de møder.
du ed også at det at jeg går til møder blot er en del af det hvad jeg gør for at flytte mig sådan som du siger jeg har gjort, hvilket jeg er glad for at du liger mærke til, det er du rent faktisk den første der har nvnt, så det gjorde faktisk godt, tak skal du da lige have for den ; )

kh toti
02 Mar, 2008 20:58
Hej toti

når nu din kone på et tidspungt har lært at leve med dig som ædru , og første gang stiller spørsmål ved din tro/aa

hvad så , prøv at læse bobs indlæg , han er ikke kun aaer han er blevet afholdsmand , det er ikke mere nok at han ikke drikker , det er blevet hans kamp at alkohol er en dårlig opfindelse ,der er du på vej hen nu , er det det du vil.

manipolation er ikke manipolation hvis du opdager det

men hvis jeg fortæller dig at du bliver manipoleret , og du nægter det , toti så virker manipolationen jo

du er ædru fordi du har valgt at være ædru , nok p.g.a. din familie , det er ikke AA eller bobs tilhænger der har gjort dig ædru , det er dig selv toti

kh Jens
toti
02 Mar, 2008 21:15
hej jens..

du gør det igen..

svarer med et spørgsmål,
du vil have det sidste ord, vil ha ret, det du gør lige nu mener jeg er manipulation, du forsøger at maniulere eller putte mig i en kasse og fortæle mig hvor jeg er på vej hen, hvis ikke det er at give udtryk for at du ved bedst, så ved jeg snart ikke..

hele verdenen er fyld med manipolationer - reklamer, politikere, sælgere ja og os sprittere...

... alkohol er en dejlig opfindelse, det er bare en skam jeg ikke kan tåle den

og ja det er bla pga familie jeg er blevet ædru, men egentlig også nu her bagefter fordi det egentlig passer mig godt..

se her lykedes din lille manipulation igen, jeg har egentlig stillet dig nogle spørgsmål, og har luftet min bekymring... og vuptivum,... du skøjter henover ... og svarer med spørgsmål hvilket jeg svarer på,

jeg synes bare det er en skam, da det egentlig er dig selv du manipulere med... få nu det vat ud af ørene, og ind i munden og lad være med at være så nærtagen og tag det hvad jeg skriver til fig for hvad det faktisk er... et kærligt skulderklap

kh toti
02 Mar, 2008 21:21
Ok toti

så stil mig nogle spørsmål , har jeg overset noget du har skrevet , så beklager jeg
men som du også kan se har jeg ret mange ting at svare på

nu vil jeg så love dig en ting

du stiller mig 10 spørsmål , eller flere , evt. også mindre , så svarer jeg dig på dem

ret skal være ret

kh Jens
toti
02 Mar, 2008 21:25
hej jens...

ja du har sku travlt ; ) selv jeg bliver helt streset af det her (og jeg læser for det este kun med)
kl 20 21 har jeg skrevet til dig.. der er vel en 5-6 sprgsmål i det skriv..

kh toti
02 Mar, 2008 21:31
så skriv dem igen toti , så skal jeg nok svare dig

kh Jens
toti
02 Mar, 2008 21:34
bare læs tråden... den er lige oven over... kl 2021 11-12 skriv

kh toti
02 Mar, 2008 21:44
toti der står altså ikke nogle spørgsmål til mig der

skriv dem nu her i en ny tråd så skal jeg nok svare

kh jENS
toti
02 Mar, 2008 21:50
jens helt ærlig, hvad er formålet med den her vendetta ?,
du leder efter indrømelser, som du tilsyneladende ikke helt får sådan som du gerne så dem (derfor mundkløveriet) lad os nu antage at du fik de svar du leder efter,

hvad kune du så bruge det til..?

at holde dig mere ædru..?

at hovere,?

se hvad sagde jeg..?

beller noget helt tredje...?,

jeg bliver sku helt bekymret for den diskussionslystne djævel der farer i dig, og i stadig stigende, og mere skarp version over de sidste 3-4 uger..

det erlidt jens 3 år agtig - du ved hvad jeg mener

kærlige skulderklap, toti
Henriette
02 Mar, 2008 23:25
Jens - det er dig der ikke kan læse.
Og beviset på det er, at jeg aldrig har frekventeret et AA møde, jeg føler ingen speciel tiltrækning - nærmest tværtimod. Og dt er retorikken og fundamentalisterne i AA jeg ikke bryder mig om.

Ergo lever jeg ikke i en lille AA verden. Og jeg er sådan set ikke i færd med at forsvare AA - jeg har bare svært ved det når folk kaster misforståede facts omkring sig.

Og så har jeg svært ved folk der er så kategoriske at de hverken kan se eller høre.
Og jeg er oprigtigt bekymret for dig.
toti
03 Mar, 2008 20:51
hej ejns...
jeg kan se du desværre ikke har svaret på den tråd vi skrev sammen om i går !!
du har sikkert dine grunde.

kh toti
toti
03 Mar, 2008 21:37
hej ejns... = hej jens... vups
als
05 Apr, 2008 1:09
Hej Henriette.
Jeg kigger af og til ind på hopes debatsider, af interesse for, hvad der deles i det forum der hedder: ædru afhængige, og faldt så over dine svar ang. AA og Oxford bevægelsen.
Sjældent har jeg læst et så godt indlæg om AA, dets oprindelse, dets mangfoldighed samt det at AA 12 trins-program er et åndeligt program - ikke religøst.
Bill og Bob, AAs stiftere som de kaldes, huggede det bedste fra Oxford bevægelsen, fik noget at vide om hvad der foregår i en alkoholikers hjerne samt sind fra Carl Jung, den store psykoanalytiker, samt viden fra en amerikansk læge, ang. det fysiske aspekt ved kronisk alkoholisme,ja - alt dette kogte de sammen til AAs program.
Tak Henriette igen for et særdeles dejligt og meget ydmygt indlæg, man kan læse at du er et menneske - der er åben og respekterer - at AA virker for mange, og at vi mennesker ofte bare kasserer viden og erfaringer,der skræmmer os.
AA i Danmark bliver ofte også "forvekslet" med det der foregår på de private behandlingshjem der benytter/eller arbejder ud fra AAs program.
Jeg kan så - lige til sidst nævne at jeg selv har været ædru i 23 år - ved hjælp af fællesskabet Anonyme Alkoholikere.
Jeg bestræber mig på, når jeg taler om, hvad der har reddet mig fra at dø af druk, udelukkende at understrege, at AAs program har virket for mig, stadig virker, og at "solen står op og går ned dagligt uden min hjælp" hvilket jeg aldrig troede på før jeg blev fri af alkoholismen åg og smerte.
Hvis denne naive holdning ..........alså den med "solen" er at være religiøs .......så fint med mig.
Bedste hilsner
als

> Jens for f.... da. Træk nu vejret og lær at læse.
>
> Du er ikke idiot - men du er meget kategorisk. Som jeg
> tidligere har skrevet så er det fint nok hvis det virker for
> dig at være så firkantet og sort-hvid. Men du må være forberedt
> på at møde indvendinger, anker og kritik når du skriver "det du
> vil". Og du har jo også svært ved at tolerere når du ikke får
> respons på dine indlæg.
>
> Du griber efter halmstrå og samler beviser der skal underbygge
> din firkantede opfattelse af alt og alle. Som du tidligere
> samlede beviser for aa samler du nu beviser imod aa. Og hvis
> det virker for dig så fred med det.
>
> Men du kaster dine beviser ud som facts og hvis vi ikke falder
> om af beundring over dit klarsyn er vi imod dig.
>
> Dit seneste exhibit A - at aa er en kopi af Oxfordbevægelsen og
> dermed et falsum holder ikke en meter.
>
> Lad mig spørge; er kristendommen et falsum fordi det er en
> videreudvikling af jødedommen? Jesus var jøde - og en god jøde
> der gik til templet og ofrede som han skulle, overholdt de
> religiøse højtider, udlagde skriften i synagogerne - nå ja, så
> syntes han det var åndssvagt at man ikke måtte gøre godt på en
> sabbat og insisterede på at helbrede ulykkelige stakler lige
> midt i synagogen eller på torvet til alles forfærdelse. Hans
> ideer menneske- og gudssyn bryder altså på afgørende punkter
> med jødisk tradition og mentalitet men ligger i forlængelse af
> den. Gør det kristi lære til et falsum?
>
> På samme måde bygger aa i sit udspring på nogle ideer og
> strømninger i samtiden - men bryder også med dem. At Bill og
> Bob bruger oxfordbevægelsens menneskesyn er ikke plagiat - men
> samtidstænkning. At de tager det religiøse element ud (sådan
> da) er ikke skummelt men gør disse ideer universelle og ikke
> kontekstafhængige.
>
> AA er efter min bedste overbevisning en "religiøs bevægelse"
> sådan forstået, at ideerne implicerer tro på og tillid til "en
> højere magt". Det er noget af det der adskiller religiøse
> sammenslutninger fra eksempelvis fodbold-fan-klubber der ellers
> har ritualer, liturgier, salmer, etiske regler etc.
>
> Forskellen er bare - og det er Bill og Bobs gave til den del af
> menneskeheden der føler sig tiltrukket og bruger aa - at man i
> aa SELV, individuelt afgør hvad ens højere magt er; Gud,
> universel kærlighed, skytsengle, forsynet, nissen, rumvæsnerne.
>
> Ergo er AA ikke bundet til nogen bestemt trosretning selv om
> tankerne, ikke overraskende (tids-konteksten taget i
> betragtning) lugter lidt af kristne værdier.
> De kan dog uden problemer applikeres på "nissen" eller den
> universelle kærlighed.
>
> Nu ved jeg godt at du ikke anfægter at det virker for nogle at
> være religiøse. At der ikke er noget galt med en narkoman der
> bliver clean efter et møde med Frelseren en tilfældig torsdag
> på Halmtorvet. På samme måde mødte den gode farisær Saulus
> frelseren på vej til Damaskus for at udradere nogle flere af de
> væmmelige nyreligiøse (de kristne) og blev omvendt - og bedre
> kendt som Paulus.
>
> Vi anfægter heller ikke at det ikke virker for dig at være
> religiøs i aa-forstand. Men derfra og så til, med et
> triumferende TADAAAA efter ekstensiv research, at konkludere at
> aa er et falsum og rent plagiat er der langt. Mennesket har
> aldrig "opfundet" noget nyt; der er INTET nyt under solen Jens,
> alt har været tænkt før men dukker op i "nye" sammenhænge,
> "nye"forklædninger", "nye" teorier.
>
> Jeg er ikke aa'er eller religiøs men er tiltrukket af tanken om
> at jeg i tillid kan overlade halvdelen af min kamp til min
> højere magt (nissen). Det er svært nok at bare at være menneske
> alene. Og hvem ved, en dag dukker jeg måske op til et møde.
>
> Jens, verden er ikke farlig og vil dig det ikke ondt. Du
> behøver ikke at hegne enhver overbevisning ind med kategoriske
> holdninger. Du går ikke i opløsning af at bløde lidt op og
> tillade at verden er et mangfuldigt sammensurium at alt muligt.
> Du tvinger folk omkring dig til enten et nikke og overtage dine
> meninger - eller gå. Vil du det?
>
> Jeg er ked af at du har haft så dårlige erfaringer med det
> behandlingssted hvor du udføte visse opgaver. Men, det er
> menneskeligt at være menneske. Jeg ville nok heller ikke være
> rasende enig med den leder der er/var på Tjele men jeg ville
> føre kampen ad de kanaler - eller lade det fare som en af de
> ting jeg ikke kunne ændre.
> Og det endda selv om jeg er sjællandsmester i at knalde hovedet
> i dan samme mur igen og igen. Men man når jo til et punkt......
>
> Henriette
Henriette
05 Apr, 2008 16:36
Hej als

Tak for de pæne ord. Men jeg har lært at holde mig fra den frugtesløse debat for eller imod aa.

Jeg har her mødt ydmyge og taknemmelige sjæle, beton-aa'ere, velartikulerede ædru (med tak til aa) og mennesker der er blevet dybt skuffede.

Jeg har min mening om aa og den er lidt ambivalent - men jeg er rummelig nok til at anerkende, at aa er løsningen for rigtig mange mennesker og dermed hatten af for det fælleskab.

Jeg kan slet ikke se problemet i at blive frelst i mere eller mindre religiøs forstand. Overhovedet. Det er et frit og personligt valg.
Men danskere er så magelige og skæmmes så let af alt hvad der lugter af overbevisning - ud over at vi alle kan blive enige om, at Islam er noget skrammel og muslimer er væmmelige fundamentalister alle til hobe. Især hvis de har tørklæder på.

AA er en religiøs bevægelse men ganske uden gustent overlæg og spekulation. At enkeltindivider forvalter "læren" efter forgodtbefindende er beklageligt. Men det er menneskeligt at være menneske. Og det er sket gennem tiderne - alle tider!!

Jeg er ikke særligt flippet eller hallal-hippie-agtig. Jeg anerkender bare at verden er mangfoldig, det skal den have lov til at være for ellers stivner vi i ureflekteret selvtilstrækkelighed; som individer og som samfund.

Og en mangfoldig verden er immervæk sjovere og mere ufarlig at leve i.....strækmarchen er aldrig langt væk.

Henriette
niko
19 Apr, 2008 8:55
Gå til møde og lyt til oplæsningen af "til nykommeren"
cit:aa er et åndeligt program ikke et religiøst program"
Er forøvrigt bedøvende ligeglad.Det er det eneste det har virket for mig(4 år) alt er at foretrække end at smadre sit eget og andres liv som aktiv alkoholiker.
Gå med gud
Kim
08 Jun, 2008 17:37
Hej Jens

Hvis jeg må tilføje lidt til din viden.

Oxfordbevægelsen og oxfortgrupperne arbejdede ud fra et åndeligt grundlag.
Derudover er der så tillagt dr. Silkwood´s viden - efter at have arbejdet med et utal af alkoholikere ( her i blandt Bill Wilsson ) - endvider er så lagt lidt mere i fra dr. Jung ( en af Freuds elever )

Så skulle AA programmet´s grundelementer være synlige.

Men programmet er ikke fungerende hvis man ikke får den nødvendige indsigt i det.
Det kaldes at bringe budskabet om indholdet.
Men som så mange andre læser du måske det på din måde med din fortolkning ud fra din erfarring - og her opstår problemet.
Hvis vi alle skulle tolke og forstår med vores egen uovertruffne evner - tja.
Man kunne så undre sig over at der overhovedet er mennesker som har problemer med alkohol - de kan jo bare stoppe afhængigheden - eller ?

Knus Kim
Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind