Velkommen! Log ind Lav ny profil

Tre uger uden internet !

Indsendt af Karen
Tre uger uden internet !
19 Sep, 2008 18:25
Tre ferieuger i et sommerhus uden internetforbindelse - og jeg overlevede smiling smiley
Var alene de første 10 dage, hvor jeg læste og tænkte tanker og følelser i forbindelse med Kristendom, alkoholisme, AA og ægteskab.
Jeg læste, jeg tænkte og jeg 'hånd-skrev' side op og side ned, hvor jeg prøvede at forholde mig til en masse menneskers 'skriv' og samtidig fik lidt mere styr på al egen min 'tankevrimmel'.
Mine nætter var dog stadig noget angstfyldte, men ellers havde jeg det rigtigt fint - levede sundt og fik masser af motion.
Så dukkede min mand op som 'feriebarn' - og så kom der alt muligt/umuligt af søde lækkerier på bordet - og motionen foregik mestendels ved skakbrædtet smiling smiley
Vi havde også gæster i en week-end, hvor jeg helt ærligt snuppede en antabus, fordi jeg pludselig fik helt vildt lyst til at 'være med til festen !' - det gik mig også mere på end sædvanligt, at min mand drak hver dag - men det bliver vel nemmere hen ad vejen ??
Jeg har været ædru 10 måneder i morgen smiling smiley
Jeg arbejdede også med lidt lektier - fordi jeg havde aftalt med min nyfundne AA-sponsor (en sød, klog og dejlig ung kvinde), at jeg skulle læse 'Lægens synspunkt' og 'Bill's historie' - det gjorde jeg grundigt og eftertænksomt.
Vi skal mødes face to face for første gang på søndag - glæder mig.
Glade hilsener til alle - god week-end.
Kh. Karen
Nimbus
Re: Tre uger uden internet !
19 Sep, 2008 18:47
Hej Karen

Velkommen tilbage til de vante omgivelser:-) Du lyder til at have haft en dejlig tur, med masser af ro og natur omkring dig.

Mht. din drikketrang ved den festlige lejlighed så synes, at antabussen var et godt valg.

Det bliver nemmere, men i mit eget tilfælde er det sociale arrangementer uden for hjemmet som rører mig mindst. Til gengæld har jeg haft så svært ved det hjemme, at vi idag bare ikke serverer alkohol for vores gæster. Det tager de nu i stiv arm.

Det handler vel om at gøre det der er rigtigst i alle situationer og så mærke efter i sig selv.

Også en god weekend til dig.

Kh. Nimbus
20 Sep, 2008 22:05
Go' aften Karen:-)
Tillykke med dine 10 mdr. i dag. Sejt.
Knus fra
Dag ? (Anne 1 :-)
22 Sep, 2008 8:08
Hejsa

3 uger i sommerhus, hvor af noget af tiden alene, og det inden for det første år (10 måneder).

Simpelhen god læsning denne mandag morgen

Bjarne
22 Sep, 2008 11:37
Hej Karen

Det lydet til at du har haft en super ferie. Rigtigt godt for dig. Sikke mange tanker der gået igennem dit hoved på 3 uger.

At du snupper en antabus, for at være på den sikre side, kan jeg kun respektere. Du er nået langt når du på forhånd ved hvornår du risikerer at "falde i"

Har du prøvet at fortælle din mand at det generer dig at han drikker hver dag ?? Ikke som kritik, men som åbning på en snak om hvordan du har det. Måske har han slet ikke tænkt på det. Jeg kan godt forstå at det kan være svært for dig at se på.

Og så har du fået en god sponsor, skriver du. Det må da være helt vildt spændende at skulle mødes med hende på søndag.

Godt at du er tilbage i fin form Karen.

KH Bonnie
22 Sep, 2008 14:35
Hej Nimbus.
Tak for dine venlige ord.
Med hensyn til min 'neddæmpede drikketrang', så ligger landet sådan, at jeg simpelthen VIL lære at leve med, at andre drikker vin - incl. min mand.
Jeg har fra dag ET sagt, at min alkoholisme er min, at det er mig, der ta'r ansvar for mig, hvad andre gør for sig selv, det må de hver især 'ligge og rode med.'
Så selv om jeg piver lidt i mit indlæg, så er jeg samtidig klar over, at musikken bare spiller den melodi, jeg selv har bedt om smiling smiley
Jeg vil så gerne leve et godt. naturligt liv sammen med familie og venner - ikke et liv, hvor jeg skal behandles som 'et råddent æg', bare fordi jeg har problemer med at kunne tåle mosten smiling smiley
Jeg sætter min lid til, at tiden og mit trinarbejdet gi'r mig mere ro på og mere sindsro.
Og jeg har mærket godt efter indeni.
Kh. Karen
22 Sep, 2008 14:37
Kære Anne.
Ja det er da egentligt godt gået - jeg har også klappet mig selv på skulderen.
Tak for dit klap smiling smiley
Knus - Karen
22 Sep, 2008 14:40
Hej Bjarne.
Jeg har det godt med at være alene - måske mærkeligt og så dog - alene i 'lejren', så er der jo ikke noget eller nogen, der piller ved min drikketrang smiling smiley
Men dejligt at kunne imponere dig lidt !
Kh. Karen
22 Sep, 2008 14:48
Kære Bonnie.
Ja - han ved det godt, ham manden min - han har da også til min store glæde skruet meget ned på sit eget forbrug (nu lokker jeg jo heller ikke mere !!), men jeg VIL vænne mig til det, så undskyld, at jeg piver smiling smiley
Min unge sponsor og jeg havde et rigtigt godt første møde i går - vi er helt på bølgelængde med hensyn til, hvor vi vil ligge på AA's hylde. Vi behøv's bare en lille beskeden plads - vi ta'r det stille og roligt. Vi har aftalt, at ses igen på lørdag og så arrangere enkelte 'face to face meetings' og ellers bruge mail og tlf.
Kh. Karen
22 Sep, 2008 15:11
Hej Karen

For mig virker det som om du er på rigtige vej og får mig lige til at tænke på noget.

Da jeg var på det sdiste i min aktive periode brokkede konen sig over at vi aldrig kunne dele en flaske vin, men sådan en ½ flaske på en times tid, oven i det andet, det var ikke optimalt.

Derfor tog jeg kun et enkelt glas, og hun ville ikke drikke alene.

Nu drikker hun aldrig vin hjemme, undtagen når der er gæster, får yderst sjældent en øl til maden.

Førhen skete det jævnligt, men det lader ikke til at genere hende. Når vi er ude at spise sker det at hun vil have en øl - mig generer det ikke men jeg er glad for at hun i starten ikke drak en ½ flaske vin til maden og lod resten stå - det kunne have været en fristelse.

Så ingen medlidenhed med din man, han dør nok ikke af at få lidt mindre at drikke.

jeg spurgte en gang min kone, om hvad hun helst ville, vin til maden eller jeg stoppede helt med at drikke - gæt selv svaret.

Bjarne1
22 Sep, 2008 15:14
Hej Karen

Piv du bare. Vi kan tåle det :-)

Jeg var så heldig at bo alene da jeg valgte at blive ædru. Det har måske været nemmere. Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

KH Bonnie
hopla
22 Sep, 2008 15:59
tllykke med de 10 mdr. Det lyder som du er på rette vej. Det må være dejlig at have fået sig en sponsor, du er på linje med. Jeg ønsker også et eller andet sted snart at få en.
Min mand han er næsten holdt helt op med at drikke. Jeg var meget irreteret på ham i starten for der skulle ikke forandres noget, det var mig der var holdt. Ok jeg var og er ikke så glad hvis han åbnede en flaske vin og ville drikke den foran mig, men øl gør det ikke noget med. Jeg havde meget travlt med at fortælle mine venner, at de skulle bare drikke, jeg tænkte faktisk på den samme måde, jeg holdte dem i ilden, nu har jeg fået en mere naturlig forhold, de må gøre hvad de vil, hvis de bliver for trælse så går jeg. jeg er blevet forandret, det er jeg begyndt at stå vedyawning smiley)KH Hopla
22 Sep, 2008 16:56
Hej Hopla.
Og tak fordi du giver mig håb - jeg tror selv på, at det bliver helt naturligt for mig, at / hvis / når andre drikker vin. Sådan ønsker jeg mig det så megetsmiling smiley
KH. Karen
24 Sep, 2008 22:06
Hvor længe er længe nok..........

Jeg føler ikke jeg hører til her men læse med kan man vel altid - og jeg noterede mig straks dit come back som ædru. Det var rart.

Henriette
24 Sep, 2008 22:42
Du hører til her Henriette, så længe det gi'r dig noget at læse og skrive her - så længe det at læse og skrive her, får dig til at forholde dig til dig selv - så længe du ser dig selv i øjnene smiling smiley
For mig var det ikke bare længe, der var længe nok i november sidste år, det var nok, der var nok.
Jeg kunne ikke holde mig selv ud mere.
Jeg lå en nat og blev så fyldt med angst og lede ved mig selv, at jeg enten måtte drikke mig ihjel eller søge et nyt liv.
Næste dag gik jeg på Alkoholambulatoriet - det blev første dag i resten af mit liv, som nu 10 mdr. senere er et liv uden alkohol - men stadig fyldt med angst og smerte, men kære du - sådan er det - sådan er livet smiling smiley
Jeg arbejder voldsomt meget med mig selv, men jeg forsøger at undgå at stresse, jeg forsøger at leve så enkelt som muligt, jeg passer på mig, samtidig med, at jeg varsomt 'plejer mine kærligheder.'
Men det vigtigste er, at jeg tror på mig selv, jeg tror på, at jeg vil lykkes smiling smiley
Jeg vil gerne ha', at du lykkes sammen med mig.
Kh. Karen
25 Sep, 2008 7:22
Hej Karen

Jeg læser med men det har jo altid været til debat "hvor længe" man skal have været ædru. Og jeg føler mig ikke ædru "nok" hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg blev bare så glad over at se Dag?'s navn - jeg var en af dem der satte meget stor pris på hendes små rapporter om sin gøren og laden.

Din vej minder meget om min da jeg trådte den første gang - og jeg vil gerne lykkes sammen med dig men "henne på afhængige".

Henriette
25 Sep, 2008 11:10
Selvfølgelig Henriette - vi mødes da på afhængige-siden smiling smiley
Kh. Karen
25 Sep, 2008 12:32
Hej Karen / Henriette

Jeg følgers lige med jer, for jo flere vi er sammen jo bedre kan vi støtte hinanden.

Det med at andre drikker vin / øl når jeg er sammen med dem, det var svært i starten, men går nemmere med tiden.

Dog, bliver folk for "opstemte" bruger jeg min ret og flytter mig.

Til maden savner jeg det ikke, og skal jeg "drikke socialt" så er det OK for mig at sidde med en cola medens de andre tager en øl.

Mange gange er det jo bare den kultur vi har, skal der hygges skal der noget indenbords - ellers er det ikke hyggeligt !!

Egentlig noget mærkelig noget, det er ikke OK bare at tage en pause fra havearbejdet og sidde og snakke, men at tage en øl er OK.

Så der var også noget i min grundindstilling der skulle justeres for at være lideglad med at tager en øl / et glas vin

Bjarne
25 Sep, 2008 15:38
Hej Bjarne.

Ja, der er mange 'kameler at sluge', når man holder op med at drikke alkohol og vel at mærke bliver i 'de samme omgivelser', som man levede i før. Man = mig.

. Vi drak vin til maden hver dag
. Til fester, var festen li'så meget
for øllerne og vinens skyld
. Nabosammenrend = øl og vin
. Week-ends var tid til ekstra meget vin
. Ferier blev også 'holdt oppe' af vin
. Rejser uden vin - vinrejser !!
. Vin, øl og whisky smagninger !!
. o.s.v o.s.v

Meget af ens vågne tid gik egentlig med et glas i hånden med promiller i - det er et helt nyt liv ikke at drikke alkohol, det er også et helt nyt liv for ens partner, som nu ikke skal bruge tid og kræfter på kontrol og sin ægtefælle ! men kan nøjes med at se på, hvad vedkommende selv drikker.

Men uha,hvor er det godt at være ædru.
Kh. Karen
Bjarne_1
25 Sep, 2008 16:02
Helt enig Karen, og det bliver kun bedre md tiden.

Men det kræver at jeg har mod nok til at se i øjene at livet ikke altid er nemt, at det kan gøre ondt, men det er gennem de "dårlige ting" jeg virkelig lærer at sætte pris på de sidste 90% af mit nye liv.

Bare f.eks. ikke at skulle planlægge hvor ungerne skal på besøg i weekend, førhen skulle det være tæt på hvis jeg startede med at drikke lørdag morgen, eller hvis det var længere væk, så skulle det koordineres så konen skulle hente dem.

Denne evige planlægning er væk nu, nu kan der ringe nogen kl. 3 lørdag eftermiddag og jeg kan køre med ungerne på besøg.

Hvad er sådan en frihed værd ???

Hvordan kan jeg forvente at dem der ikke har været i dette planlædnings fængsel kan forstå hvordan det er ???

Jeg skal bare huske at være taknemmelig for det (og det prøver jeg mit bedste på) også for det som andre måske synes er banaliteter.

Jeg kunne lave meter lange lister over det jeg har fået ved ikke at drikke af positive ting.

Listen af positive ting jeg har mistet ved ikke at drikke mere, den er ikke lang og bliver til stadighed kortere.

SÅ glæd dig til fremtiden

Bjarne1
Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind