Velkommen! Log ind Lav ny profil

Dopamin alkoholfri øl

Indsendt af Andy
Dopamin alkoholfri øl
02 Aug, 2013 18:31
Forfatter:
Andy

Dato: 02-08-13 15:39

Hej

Er holdt pomés at drikke for seks dage siden, og har ikke rørt noget i denne periode. Jeg har dog drukket ca. 4 alkoholfrie øl om dagen, da dette syntes at tage min drikketrang. Kan det være, at de udløser doping i hjernen, som jonernes naturligt belønnelsesmiddel, og kan det være farligt eller være med til at fastholde trangen til at drikke ?

Svar på dette indlæg

Re: Dopamin alkoholfri øl
Forfatter: JørnL
Dato: 02-08-13 17:07

Prøv at se/læs det øverste indlæg i debatrummet for tidligere afhængige. Der er en lang tråd med en del indlæg i debatten om alkoholfri øl m.v.

JørnL

Svar på dette indlæg

Forfatter:
Andy

Dato: 02-08-13 18:12

Det svarer ikke rigtigt på spørgsmålet ..... Mener du da, at det skyldes den lille mængde alkohol, som er tilstede i de alkoholfrie drikke ?
Sorgen
02 Aug, 2013 20:03
Jeg tror det er meget forskelligt hvad man kan og hvad der virker rigtigt.
Jeg tror ikke den smule alkohol der er i alkoholfri øl har nogen betydning i dette tilfælde, for hvis det var pga den, så tror jeg samtidig det ville trigge ting som drikketrang og kontroltab og sådan noget som jeg går udfra var tilstede i misbruget.

Det er fint at sætte noget i stedet for det man vil undgå, jeg har fx haft perioder hvor jeg drak rigtig meget cola, - uanset det normalt ikke er noget jeg drikker særlig meget - og har aldrig gjort for den sags skyld, men måske derfor virkede det som lidt hyggeligere end det sædvanlige... .. og jeg får altid nok af det igen, bliver helt sikkert aldrig afhængig af cola.

En af mine venner var ude i et misbrug med alkohol, og da han stoppede så man ham altid med en alkoholfri øl, dette stod på i et års tid, så gik han over til danskvand osv. så i hans tilfælde var det en løsning.
Jeg ved ikke hvordan alkoholfri øl smager, men tænker at det kan være smagen og fornemmelsen af "øl" som virker tilfredsstillende og velkendt.
Jeg tror ikke det er farligt sålænge det ikke giver lyst til "rigtige" øl.
Det er i hvert fald mit personlige bud :-)
JørnL
02 Aug, 2013 20:45
Jeg ser at indlægget også har fundet vej til dette forum, og derfor gengiver jeg lige mit bidrag fra debatforum for afhængige:

OK, jeg husker ikke alt hvad der er blevet skrevet i tråden, selv om jeg vist selv deltog i debatten.

Men det er i hvert fald korrekt, at der er en smule alkohol til rest i såkaldt alkoholfri øl. Det skyldes ikke mindst, at fremstillingsprocessen er ganske som for almindeligt pilsnerøl
Det færdige bryg bearbejdes efterfølgende, så alkoholen trækkes ud. Men der bliver altid en lille rest tilbage, som i øvrigt skal fremgå af deklarationen på etiketten.

Det er også derfor, at disse øl koster det samme som øl med normale procenter alkohol. For beskatning og afgift bliver udregnet 'på toppen' af processen.

For at bibeholde en nogenlunde smag af øl, er det sikkert nødvendigt at gøre det sådan. Men for en ædru alkoholiker som mig er det farligt. Et milligram alkohol er nok til at starte kædereaktionen igen, ligesom smagen minder alt for meget om den ægte vare.

Dels er jeg i behandling fået det gode råd, at jeg skal lade det være. Dels har jeg gjort mig mine egne dårlige erfaringer. For alkoholfri øl blev på et tidspunkt til lys øl, og så havde jeg pludselig balladen.

Så din teori om, at selv den rest alkohol der er tilbage i dette produkt er nok til at frigive stoffet dopamin, holder sikkert stik.

v.h. JørnL
03 Aug, 2013 13:39
Hej Sorgen

Jeg har læst, at netop smagen af øl er nok til, at frigive dopamin i hjernen. Dopamin giver en følelse af velvære m.m.
Jeg er derfor meget enig og glad for din skrivelse, idet jeg mener at man som du skriver godt kan sætte noget istedet for noget andet. Det er jo ikke fordi der bliver drukket 190 alkoholfrie øl om dagen, men blot 3 til 4 stykker..... Det kan altså ikke være skadeligt for helbredet.
Jeg er helt med på, at man skal passe på at det ikke bliver en glidebane til the Real deal, men sådan er det jo også hvis der bliver medicineret med andre medikamenter. Jeg har nu ikke drukket i en uge og har det meget bedre !
De første 4 dage med abstinenser m.m. Var slemme, men efterhånden går det meget bedre.
Dette er for mig en følelse, som jeg IKKE vil bytte med tømmermænd, skyldføelse m.m., så det bliver min kæphest for ikke at drikke alkohol igen !
Jeg kender ikke din historie, men du skal være velkommen til at skrive, hvis jeg kan bidrage med noget.
Sorgen
04 Aug, 2013 21:21
Hej Andy, jeg er glad for du kunne bruge mine ord til et eller andet smiling smiley
Jeg håber for dig at du holder planen, det bliver mindre hårdt efterhånden er min erfaring.
Noget man er vant til bliver jo (bla.) også en vane, og her har jeg selv stor glæde af at sætte andre ting ind i stedet for.
Mit har så på den usunde side meget været sukker og slik og sådan noget, men på den sunde side har det været sport.
Sportsidiot bliver jeg så aldrig, men jeg er da i væsentlig bedre form nu end dengang, og det er rart, selv på de dårligste dage er dét rart.
Mine problemer bunder meget i psykiske/mentale ting, og dem har jeg stadig - ikke fundet løsningerne på.
Men livet går videre, man lærer noget hele tiden.

Hvis du har det fint med de 4 styks alkoholfri og det bliver ved dét, nej så vil det helt sikkert ikke skade, - og jeg vil give dig ret, der findes mange medicinske varianter der gladelig udskrives og som ikke er ufarlige i længden.

Jeg håber du holder skansen, og skriver igen herinde, hvis det kan være nogen hjælp, jeg har selv haft stor glæde af siden her i hvert fald, - det er meget op og ned hvor meget liv der er herinde, og hvordan "ånden" er osv ;-)
27 Aug, 2013 9:30
Hejsa

Jeg vil til dette sige at jeg kunne ikke stoppe fra dag til dag, jeg valgte en nedtrapning over et hlvt års tid, men så blev til langsomt til optrapning igen.

Men til sidst kunne jeg stoppe helt alligevel. Men i den periode som jeg brugte til at lære at leve uden "belønningen" var jeg meget til lidt af og til.

Jeg tør bare ikke alkoholfrit øl, hvad nu den dag jeg ikke kan få det, vil jeg så vælge en meget lys øl ?

Næste gang så en alm. lys, så en alm. øl (måske lige hælde det sidste ud)

Det går jo nok godt, så hvorfor ikek 1½. så 2 så 3 så 5 så............

Jeg tør ikke engang at drikke æble cider, det emd 0,7% alkohol i. Hørte engang en AA'er dele om han var startet på dette og pludselig have han drukket 4½ liter, og det er ikke behageligt bagefter, men fuld blev han ikke, men det var åbenbart nok til at tricke det med at ville have mere.

Men som en anden skriver, det kan være vejen ud af det for andre, at trappe end med lyse øl.

Mvh
Bjarne
Jørgen
15 Oct, 2017 8:44
Jeg har også drukket alkoholfrie øl i længere tid. Men det gør jeg til tider bliver fristet til at drikke een enkelt rigtig øl om dagen. Det har jeg det godt med.
Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind