Velkommen! Log ind Lav ny profil

Jeg ville sætte pris på gode råd til når man rammer et punkt hvor man tænker at en enkel er ok?

Indsendt af Charlie
Hej,

Jeg har stoppet en del gange, hvor jeg har taget den endelige beslutning med aldrig at drikke igen fordi at alkohol bare ikke fungere for mig.

Jeg kan ikke styre alkohol og hvad jeg laver når jeg drikker så jeg skal aldrig drikke igen, det har givet mig for mange konsekvenser.

Jeg har accepteret at det er en stor del af mange folks liv at drikke til festligheder og i andre sammenhæng, det kan jeg også forstå de gør fordi de kan styre det, men jeg må altså ikke fordi jeg kan desværre ikke styre det.

Men efter en periode måske 1,2,3 uger efter jeg er stoppet 100% med at indtage alkohol overhoved så får jeg en form for selvtillid hvor jeg tænker at det måske er fint nok jeg drikker en enkel, jeg mister ligesom taget på min endelige beslutning, og det gør jeg nok fordi jeg begynder at få mere selvværd og jeg træner utrolig meget så efter jeg er stoppet med at drikke kommer jeg meget hurtig ovenpå igen.

Alle jer derude som har været afhængige før, vil i ikke være søde at dele lidt ud af jeres erfaring, det ville jeg sætte utrolig meget pris på.

på forhånd tak smiling smiley
Hejsa

Når det punkt hvor jeg tror en enkelt er OK - det ved jeg aldrig om jeg nåede, men jeg havde et lille årstid hvor jeg gerne ville stoppe men kunne ikke (nogen siger ville men lad det lige).

Jeg havde flere grunde til dette:

- jeg anede ikke hvordan jeg skulle klare forskellige situationer uden lidt styrkende alkohol
- vanens magt, f.eks. fredag, efter arbejde, skulle ikke noget, så hoppede øllerne med i skoven med hunden - uden jeg gjorde noget

Men dette år gjorde også at jeg måtte erkende at det nok var alt eller intet, hvis jeg skulle tage lidt en gang i mellem, ville livet bare blive en lang kamp for at det ikke skulle blive mere, det ville nok have taget ret meget af livsglæden.

Af praktiske råd så er HALT metoden en god måde for mig til hvad jeg skal undgå

H = hungry
A = Angry
L = Lonely
T= Tired

og er der noget af det så er det vigtigt jeg accepterer det og reagerer på det. Det meget berømte PYT, der er så moderne, det hjælper ikke mig, for jeg kan ikke mene det i disse tilfælde, jeg er nødt til at gøre noget vedårsagen.

Og så, når jeg havde klaret en situation, så tænkte jeg bagefter over hvad det var der havde gjort jeg havde klaret den uden alkohol, at jeg så drak bagefterændrede intet ved jeg havde klaret den og nået et skridt længere. Næste skridt var så heller ikke at drikke bagefter.

SÅ ros til mig selv hver gang jeg havde klaret en af fristelserne, uanset hvad der så skete bagefter

Atypisk, det ved jeg godt, men for mig den vej jeg gik.

/ Bjarne
Kan tale for mig selv og herved undgå at ramme andre uden grund, jeg er nået til erkendelsen af at en enkelt ikke er nok, og at illusionen om den er en løgn.
Vejen til denne erkendelse var alle de gange jeg troede en enkelt var ok, jeg ved nu at det er aldrig tilfældet, og spørgsmålet går derfor istedet på "kan jeg drikke mig fuld nu eller dur det ikke".
Dvs. lysten til "en enkelt" og ja den har jeg ofte, er afløst af en beslutning om hvorvidt jeg "har lyst til" at drikke mig fuld nu med alt hvad deraf følger, - dette er en helt anden beslutning, og den holder mig oftest fra "den første".

Man kan også tænke på hvor hæsligt det var sidst man havde tømmermænd, eller sled sig afsted med alkohol i blodet, som en herinde engang skrev, at det bliver noget nær en marathon bare at slæbe sig over og handle mere ind, - sammenlign det med tilstanden nu, er det det værd?
Ulempen ved denne metode er at dårlige minder har det med at mildnes med tiden, dette må man være klar over.

Men som sagt, det der hjælper mig bedst, er at have erkendt at beslutningen om "en enkelt" - uanset hvad jeg lige føler i nuet - ER ændret til beslutningen om "drikke mig fuld", det er to ret forskellige ting hvis man sådan sidder og føler sig fristet og tænker lidt fremad på et forløb man erfaringsmæssigt ved vil udspille sig hvis og såfremt.
smoking smiley
Tak for jeres råd spinning smiley sticking its tongue out

Sorgen, du skriver noget meget interessant omkring at ændre tankegangen om en enkel eller to til om man magter og gider at drikke sig fuld og gennemgå hele turen igen, for det er jo præcis det der sker for mig hver gang, eller stort set hver gang. Jeg vil fremover tænke om jeg vil drikke mig fuld og ende deprimeret igen og tage hele den her ruschetur igen, fremfor at gøre det uskyldigt og tænke, bare en enkel eller to, tak for det råd det vil jeg virkelig tage til mig.
Er glad for at være her på hope, jeg vil blive hængende og søge gode råd og samtidig give råd til andre når jeg selv har mere styr på det.

Mange tak!
Rigtig god betragtning, Sorgen.. Den kan jeg i høj grad også bruge, når jeg efter nogle dag som ædru står selvfed og selvsikker og overbeviser mig selv om at 'i aften kan vi godt dele en flaske vin til maden, jeg kan sagtens styre det, min mand får det meste'... For ved jo godt det ikke kommer til at gå sådan
Hej Charlie

Jeg kan godt forstå dine tanker - Jeg vil kun svare for min egen oplevelse :-) - I den første periode efter afrusningen for 8 måneder siden, som er den sidste gang jeg indtog alkohol (og nogen som helst stoffer), gik mine tanker også meget på - "Kan det virkelig være sådan at jeg aldrig mere skal drikke ?" - "Skal jeg virkelig stå der, ædru, mens alle andre har det sjovt og er fulde ?" - Jeg synes ikke det var en behagelig tanke, men efterhånden som tiden gik (helt ædru), fik jeg en lettelse og en glæde tilbage jeg ikke har mærket siden jeg var meget ung, - og altså før jeg drak. Jeg lærte stille og roligt at livet faktisk er helt fantastisk når man er ædru :-) - Jeg ved godt det kan lyde frelst, men den følelse havde jeg virkelig.

Jeg har været til koncert, til julefrokost, til middage med vin - uden at røre en dråbe :-) - og jeg har det rart, sjovt, har haft modet til at få kvinder med hjem, og har hygget lige så meget som jeg gjorde før - ...en lille hemmelighed; de fleste andre er langt mindre fulde end man husker det når man selv er ved at gå i hegnet af druk...

Her 8 måneder efter min sidste øl, er ædrueligheden blevet mere hverdag og selv om jeg stadig nyder alle fordelene ved at være ædru - være klar i hovedet, kunne sove og være udhvilet, ikke at skulle skjule noget, ikke at have dårlig samvittighed, ikke at skulle finde ud af hvad jeg mon lavede igår, at have orden i økonomien... - så er jeg også ved at erkende at jeg måske også drak af nogle ærsager og at de årsager skal jeg nu til at håndtere, - helt ædru. Flugten er ikke længere en mulighed...

En ting jeg har lært er at alkoholen HAR haft en funktion i mit liv. Jeg har brugt den til at regulere min sindsstemning. - Til at føle mig glad, - til at finde håb, - til at syne hen melankolien, - til at sove (eller rettere - være bevidstløs) når tankerne holdt mig vågen... - Men det vigtigste jeg har lært er at jeg er mere glad uden alkohol, jeg har langt mere håb for en fremtid uden sprut og stoffer, jeg kan godt blive melankolsk, men jeg finder hurtigt tilbage til glæden igen, jeg sover langt bedre, og selv når tanker holder mig vågen, kan jeg oftest finde ro igen...

Med de bedste ønsker, "Mike"
Hvor er det bare godt beskrevet Mike thumbs up
Deler dine ord 100 %

Mocca
Jeg kan tilføje, at ædrueligheden består af 2 dele, nemlig den fysiske og den mentale.

Den fysiske er 'let' nok at komme til livs, det gælder blot om at fjerne abstinenserne medicinsk, så man ikke fristes til at drikke dem væk.

Den mentale er langt den sværeste, og tager ofte flere år. Det er her at man - måske - opnår at slippe drikketrangen, og gør man ikke det, er man konstant i farezonen for tilbagefald.

Ét eneste milligram alkohol - i enhver form - er nok til at starte en kædereaktion. Og netop derfor holder mange bevidst afstand til fyldte chokolader, romkager, rombudding, whisky- og rødvinssauce og tilsvarende, hvor uskyldigt det end måtte tage sig ud.

De der virkelig tager deres ædruelighed seriøst, følger disse råd.

Og - sagt ligeud - det gælder om at lade den førte stå ......... en er for mange, tusind er for lidt.

v.h. JørnL
hej jeg har været på antabus i 9 mdr. det er en beslutning jeg selv har taget. for når jeg også bare drikker en , kan jeg ikke stoppe igen . og så får jeg såret min børn og de mennesker .. der om mig MEN tro mig jeg savner da også at kunne lige som ( alm mennesker ) at kunne drikke to øl og så slutte men det kan jeg ikke. men det plus med at jeg tar antabus gør at , jeg ikke har uro i kroppe og den bemon der sidder på ens skulder ikke er der ... og jeg kan da også føle at jeg er ensom og alene , selv om der er mennesker om mig , men det er jo der man plejer at drikke og det er sådan nogen ting man kan føle .. men det bliver beder med tiden knus diva
kan selv nikke genkenne til disse ting , så godt skrevet knus diva
Jeg kender alt I deler..tusind tak.

Jeg går til AA møder hver dag..
Blev ædru her inde for 4 år 1 måned ig 5 dage siden fordi der var nogle søde generøse mennesker der skrev til mig med støtte og Håb og kærlighed..tak for det.
Jeg vidse ikke at alkoholisme var den sygdom jeg havde..jeg havde ikke drukket som ham på bænken...men taget bænken med ind i min stue.
Jeg har skadet min sønner og mine Forældre.
Min mor nåede ikke at se at jeg blev ædru før hun døde ..det er langt svære for mig at komme mig over.. end at jeg har skader mig selv..mine børn må kæmpe med mindre værd og angst..det samme som jeg selv har kæmpet med fordi min far er alkoholiker..Det er en familie sygdom.
Og for mig har vejen været genne AA fælleskabet at jeg kan holde fast på daglig basis..og ikke tage den første genstand..for tager jeg den..ja så ved jeg ikke hvor jeg ender..og døden kan komme mig i forkøbet. ..den skal nok komme
tit når man tænker det så er det vel fordi man er ved at planlægge at falde i et hul, og så er gode råd ikke meget værd, man gider ikke høre på dem alligevel, men bortset fra det vil jeg nok sige, at det er godt at tænke den bajer igennem hele vejen:
Ahja, bare en til, nåja, og så lige en til vejen hjem, og så lige en halv kasse til, og så et slagsmål, og så skadestuen, og så lige bare en enkelt når man kommer ud, sådan lige til at blive stivet af, og nåe ja, ædrueligheden er røget, så man kan vel lisså godt fortsætte, hmm, man skulle vel egentlig have været på arbejde i forgårs, nå der røg jobbet så osse, ja hva fan, det er da godt man har sine bajere, og så lidt hen ad vejen blir man deprimeret, tænker måske på hvilket højhus man skulle springe ud fra, hvis man ikke var sådan en kryster, nå, lad os få nogen bajere, fandens som maven gør ondt om morgenen. Er det blod i mit opkast?
Og så videre.........
Hvis man tænker den igennem hele vejen kan det godt afskrække en.
Den anden ting er, at hvis man virkelig ikke vil drikke - så skal man ringe til en der heller ikke vil.

Det kan være meget godt med det ene og det andet i AA, men det vigtigste af alt er at én alkoholiker får snakket med en anden - ærligt, selvfølgelig - bullshit hjælper ikke.
Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind