Velkommen! Log ind Lav ny profil

Lær-at-drikke-med-måde-selvhjælpsgruppe

Indsendt af Lise2
Hej Henriette.

Det lyder godt at du har lagt planer for weekenden.

Jeg fornemmede fra i går af, at der er en lille krise på vej, så jeg har taget en antabus tablet, jeg har haft liggende fra tidligere. Så jeg vil ikke være i stand til at drikke noget de næste 5 dage.

Fra næste uge vil jeg prøve at klare den på karakterstyrken alene.

Ha' det godt.

kh Lise
Fredag - fristet - men er glad for at være alkohol-fri på 6 dag.

God weekend.

Kh Lise
Henriette
Re: Lær-at-drikke-med-måde-selvhjælpsgruppe
02 Mar, 2013 22:11
Jeg har det lidt svært i de her dage.

Havde familie på besøg, og der kom vin på bordet, og så drak jeg også vin en aften. Ikke så jeg blev meget fuld, men alligevel

Det er sværere at ændre sine mønstre, end jeg havde troet. Jeg er oppe på hesten igen og holder fast i, at langt de fleste dage går godt, men det er stadig ikke godt nok. Det må der laves om på!

Godt, at det går godt for dig.

Vi skrives ved

KH
Hej Henriette.

Hvor meget drak du? Og er det mængden du drak, eller er det det, at du ikke har overholdt din aftale med dig selv, der generer dig?

Lige nu er dit mål ikke at drikke overhovedet frem til den 23/3, - men hvad er dit mål på længere sigt?

Jeg fik også svigtet aftalen i går. Jeg drak 2 halve glas rødvin og en øl i går.
Det foregik ude. Jeg var inviteret til middag, og har taget egne alkoholfri øl med, Men undervejs fik jeg tigget mig til 2 halve glas vin, da vin nu engang smager mig meget bedre end øl. Og da vi gik på en bar bagefter blev der købt en øl til mig, som jeg så drak.

Hvis mit forbrug altid var, som det har været i denne her uge, - ingen alkohol overhovedet fra søndag til fredag, og kun (knap) 3 genstande på en lørdag, - så ville jeg være fint tilfreds. Det er 3 for meget ud fra vores aftale, men det har været en god uge i forhold til mit langsigtede mål.

Går du fortsat til samtaler, og får du noget godt ud af dem?

Kh Lise
Henriette
03 Mar, 2013 15:32

Ja, målet med ikke at drikke overhovedet til 23.3 har jeg ikke holdt, og det irriterer mig. Omvendt har jeg drukket en del mindre end vanligt. Og 80 procent af dagene har jeg overholdt min aftalle om ikke at drikke. Tror det vil være godt med nogle delmål. Nu vil jeg i hvert fald have som delmål ikke at drikke fra i går og til og med torsdag.

Mit mål er aldrig at drikke på hverdage og at drikke færre genstande til fester.

Hvad med dig? Og troede ikke man kunne drike på antabus?

Ellers synes jeg, du har klaret ugen flot

I dag har været en dejlig dag, og jeg nyder at vågne op om søndagen uden tømemrmænd.

God søndag
Henriette
03 Mar, 2013 15:35
PS jeg går stadig til samtaler, men kun hveranden uge
Hej Henriette.

Det er nok en god idé med delmål. Mit delmål lige nu er ikke at drikke frem til og med torsdag, på fredag må jeg evt. drikke alkoholfri øl.

Grunden til at jeg kunne drikke 5 dage efter antabus var, at jeg kun havde taget en 1/3 del af normal dosis.

Det er irriterende når man ikke har holdt sit mål, men man lærer også af sine erfaringer. AA'erne siger at de ikke drikker en dag af gangen, fordi det er et mål, der er til at overskue.

Ha en god alkoholfri uge, og nyd foråret.

Kh Lise
Henriette
06 Mar, 2013 19:38
Hej Lise.

Hvordan går det hos dig?

Det går OK her, kæmper dog lidt med mod og overskud. Forsøger at få lys og luft, det hjælper lidt.

KH
Hej igen.

Du skriver at du kæmper med mod og overskud. Er du nedtrykt? For du plejer ikke at være fristet til at drikke i hverdagene, - hvis jeg har forstået det rigtigt.

Søndag og mandag gik godt, Tirsdag og onsdag er jeg faldet lidt i. Dvs at jeg har drukket få glas... Ikke så godt. En enkelt skader ikke, men mange enkelte gør...

Jeg skal prøve ikke at drikke mere i denne uge.

hilsen Lise
Henriette
06 Mar, 2013 22:24
OK.

Drikker du, når du keder dig? Og hvor meget drikker du ca, når du drikker?

Jeg bliver ofte fristet, men kan også modstå fristelsen ofte, selvom det er svært. Til gengæld er jeg ikke så god til det med en enkelt, så vil jeg hellere lade være,og jeg får desuden også let tømmermænd.

Jeg er nok lidt nedtrykt, ja. Vil prøve at gøre gode ting for mig selv de næste dage. Mit næste mål er alkoholfri weekend.

Håber du fanger motivationen igen.

KH
Hej Henriette.

Jeg drikker 2 - 4 genstande ad gangen. Så det er ikke fordi jeg drikker mig fuld, men jeg kommer ofte over 14 genstande på en uge. På lang sigt er det ikke godt, - kræftrisiko osv.

Jeg drikker nok fordi jeg er ensom. Og ensomheden hænger sammen med social angst, som ellers er ved at klinge af.

Jeg synes det er flot som du holder fast i din beslutning. Hvad for noget motion dyrker du?

Kh Lise
Henriette
08 Mar, 2013 14:35
Hej igen.

Jeg røg en tur i byen i går og er ret ramt i dag. Jeg drikker nok ikke oftere end gennemsnittet, men jeg drikker for meget, når jeg gør.

Nyt delmål: hel alkoholfri weekend(fredag, lørdag og søndag)Har du et delmål?

Jeg kender godt til at drikke fra angst, min angst er mere en eksistenstiel angst. Jeg går til psykolog og skal derind i næste uge, det bliver nok meget godt.

Jeg cykler og svømmer. Og så går jeg en masse ture. Jeg tænkte på at oprette en mail kun til formålet at skrive sammen dér? Så kunne du skrive til den, og så få min rigtige mail og vi kunne skrive sammen over mail i stedet?

God weekend
Hej Henriette.

Jeg løber 2 gange om ugen. Og arbejder 37 timer timer om ugen. Før og imens jeg løber, og før og imens jeg er på arbejde, - drikker jeg ikke. Det er først bagefter, jeg drikker. Når det, jeg skal præstere, er overstået.

God ide med e-mails.. MIn er fabia42@forum.dk.

Hvis du er på facebook, kunne vi også lave en lille gruppe dér. Men det kan vi skrive om på e-mails.

God weekend, og held og lykke med alkohol-fri weekend.

Kh Lise
26 Apr, 2013 13:30
Hej Lise og Henriette,
Er stoppet med at skrive sammen?
Jeg kan genkende en masse af det i skriver og har også lige skrevet et indlæg i den gruppe der hedder afhængige.
Mvh. Stine
Hej Stine.

Henriette og jeg har udvekslet e-mail adresser, og skriver sammen en gang i mellem, sædvanligvis en gang om ugen.

Vi skriver om, at denne uge har vi sat det og det mål, og det er gået sådan og sådan med at overholde det.

Hvis du vil være med, så skrive til Fabia42@Godmail.dk

Kh Lise.
27 Aug, 2013 9:54
Hejsa

Når jeg læser jeres tråd her, så tænker jeg umiddelbart, der er mange undskyldninger for at drikke selvom man har besluttet og lovet sig selv ikke at ville.

Jeg har selv utroligt mange, aldrig mere, kun så og så meget, ikke før kl. ----------

De kunne nogen gange overholdes, men beløningen kunne jo være, thjaaa gæt selv.

Men ønsker jeg alt mulig held og lykke med jeres mål. Jeg er en 100% 24/7, andet dur ikke for mig, men dejligt hvis andre stadig kan nyde et gals vin uden det tager overhånd.

Men jeg ved at hvis jeg prøver på dette, så ville det være en kamp ikke at skulle have nr. 2, en kamp som er noget nememre ved bare totalt at holde mig fra det.

Mvh
Bjarne
Jeg synes det er positivt at der kommer mere fokus på, at alle ikke skal skæres over samme kam.
Der ér mennesker der godt kan lære at tackle alkohol igen, og som det også står i pågældende bog, afhænger oddsene for om det er muligt, ofte af hvor langt ude man har været i afhængigheden.

Hvis det er "undskyldninger for at drikke" at en ex-mild-afhængig gerne vil kunne drikke til særlige lejligheder, så må det i mine øjne være lige så meget "undskyldninger for at drikke" at en helt "normal" person ønsker at indtage alkohol til en fest.

Fordomme er sjældent godt for nogens udvikling.
Og ja den holdning står helt for egen regning.

Jeg ved godt alle ikke kan gøre det, - men det har bogen som sagt også fokus på.
Hej Bjarne1.

Der er jo ikke noget i vejen med at prøve den mildeste medicin først, og så kan man prøve en stærkere medicin, hvis det første ikke har tilstrækkelig god effekt.

I bogen "Lær at drikke med måde" anbefaler forfatteren, at hvis det ikke er lykkedes at holde sine målsætninger efter ½ års tid, så bør man overveje at tage det næste skridt - fuld afholdenhed. Han lover ikke, at det kan lykkes for alle storforbrugere at blive mådeholdende alkoholbrugere.

Afhængighed udvikles gradvist, og hvis man tager sig selv i nakken på et tilpas tidligt tidspunkt, så kan man være heldig, at man kan fortsætte tilværelsen som en mådeholden drikker.

Jeg tror, det er mange der går rundt og har afhængighed i en eller anden grad, og de ved godt, den er lidt gal. Men de ved ikke helt nøjagtig, hvor meget den er gal. Nogen finder ud af det "på den hårde måde", når tingene først er gået rigtig galt.

Dem, der ikke har fundet ud af det på den hårde måde, kan prøve sig af med "drikke med måde" metoden. Og så kan det være en øjenåbner at opdage, at man virkelig ikke kan overholde de mål, man sætter sig.

Kh Lise2, på vej til 24/7.
Hej Lise
har læst tråden med stor interesse.
Jeg er en kvinde på 35 år der også har et had/kærlighedsforhold til alkohol.
Jeg har aldrig drukket alene før i tiden men er typen der altid får for meget når jeg endelig er ude og drikke...... black outs og andre ubehageligheder.
Jeg tror det har meget at gøre med jeg er enormt usikker når jeg er blandt andre mennesker, men jeg ved det ikke og har længe ledt efter hjælp.
Syntes bare ikke jeg lige var til AA og mange af de andre tilbud.
mvh Katja
Hej Katja.

Det lykkedes ikke helt at få startet en selvshjælpsgruppe her i gennem Hope, men jeg har udvekslet e-mails og skrevet lidt sammen med 2 piger, jeg er kommet i kontakt med via væggen her. Du er velkommen til at skrive på fabia42@godmail.dk.

Jeg vil foreslå dig at læse bogen "Lær at drikke med måde" af Bjarke.... (husker ikke efternavn, - men prøve at google det). Den kan man forsøge som første instans. Hvis det efter et halvt års tid ikke er lykkedes at overholde de aftaler, man laver om at drikke mådeholdende, så er det næste skridt at blive fuldt afholdende.

Kh Lise
Beklager, kun registrerede brugere må sende emner i dette forum.

Klik her for at logge ind